March 10, 2011

hikayat dulu-dulu


kita terpaksa mengakuinya bahawa bangsa kita
kekurangan karya karya agong(zaman dulu)
untuk dijadikan rujukkan atau utk dipentaskan dlm
bentuk teater, drama, atau filem....

semasa zaman kegemilangan studio jalan ampas...
banyak filem2 hikayat telah berjaya difilemkan
tapi kebanyakanya hanyalah dari sumber
buku sejarah melayu a.k.a sulalatus salatin
ataupun dari teks hikayat hang tuah...sahaja.
hikayat merong mahawangsa walaupun karya klasik besar
tetapi setelah hampir beberapa kurun, pd tahun ini
 barulah kita rakyat Malaysia mampu mengadaptasikan
 kisah klasik ini...namun utk berlaku adil ..
cerita tentang raja bersiong yg pernah
difilemkan merupakan sebahagian dari epik hikayat
merong mahawangsa.(lupa tahun berapa filem ini diterbitkan)

Tahniah kepada KRU kerana berjaya mefilemkan epik klasik
ini...cerita ini pada dasarnya mengadaptasikan terus dari hikayat
merong mahawangsa.

apa lagi hari minggu ni mari kita semua tengok cerita
MERONG MAHAWANGSA.....

p/s: siapa pernah baca hikayat merong mahawangsa
ini dalam bentuk buku? aku percaya mesti ramai
yg tak pernah...(aku pun sama)

6 comments:

¤(`×[¤_MyA_¤]×´)¤ said...

salam besi,

thanks for dropping by! :)

happy thursday to u too ^_^

Anonymous said...

apa untungnya kepada penerbit, penonton dan amnya negara kita?

box office?
award festival filem antarabangsa?
mesej kepada penonton?
kesan sejarah?
hikayat, epic, mitos?

BESI - hang pegi tonton dulu, lepas tu komen sikit tentang filem epic ni yang dikhabarkan 8 juta!

DrSam said...

filem ini mungkin akan jadi lebih keepikannya jika pelakon-pelakon asli melayu keturunan merong mahawangsa diambil berlakon. kalau ramai sangat pelakon celup buat modal kosmetik tak cool gitu.

besi said...

mya...salam

anon..kena tonton nanti aku wat ulasan kat blog ni

dr sam...tak tau nk komen apa..watak penjahat dan heroian sahaja yg pelakon tempatan(watak utama) kena tanya pengarah dia kot

Aishah said...

Saya pernah. Masa saya kecil, buku tu buku sekolah milik Maksu saya. Masih ingat dan kalau tak silap buku tu berkulit tebal yang dah lusuh dan sedikit terkoyak.

besi said...

aishah.. bagus. sbb jarang org muda dpt baca buku ni