December 29, 2011

menarik

xperiment menulis blog ini menggunakab bb .. memang sedikit sulit.. almaklumla sebab kecik sangat rasa naik typenya..
Memang terasa malas nak mengupdate blog sEkarang ni.. terasa semakin kurang org membacanya.. rasanya FB dan Twitter telah mengambil alih peranan blog ini. hendak ditamatkan terasa sayang juga. inilah laman sosial aku yang pertama..

Dunia hari ini begitu mendesak.. sedar tidak sedar kita akan memasuki tahun 2012.. khabarnya tahun depan begitu mencabar.

December 9, 2011

lama sudah...


rasanya sudah lama tidak menulis diblog...
bukanya apa...pc dirumah sudah jammed
sekarang online used BB nak link dengan
blogspot masih kabur..(tak pandai)...twitter ngan Fb leh lak

pergi mencari bunga sakti
hendak dibuat azimat diri
sakit dijiwa sakit dihati
amanah dan jujur dlm kendiri

buah langsat buah duku
dikait dengan galah yg patah
apa digundah sudah terbuku
apa yg penting jgn cpt melatah


p/s: leh ke BB lin ngan blogspot
siapa tahu leh ajar...

November 24, 2011

berliku2


Perjalanan ini sungguh berliku.........

begitulah perjuangan pasukan skuad olimpik
negara kita...
selamat berjuang ...jangan mudah putus asa.

GOOD LUCK untuk game pada hari ahad
nanti....insyallah boleh menang

p/s;menang kalah aku pegi je stadium bukan
senang nak tgk team kita main ngan negara
timur tengah ni...asyik2 negara ASEAN je hehehe

November 17, 2011

entahla


kecoh juga sekarang ni pasal projek NFC
(fidlot) entah la..malas nak komen
masing2 leh tahu dan bagaimana untuk menilainya.

ketua audit negara yang tegur dulu....patutnya
kementerian rasa penuh insaf akan meneliti semula
kontrak atau deal yg dibuat....tapi apa yg berlaku
kementerian dengan selamba kat parlimen cakap
projek ini berjaya...?

sekarang Macam mana?...


p/s:bangkai gajah ditutup dengan daun nyiru
lama2 berbau juga....

November 10, 2011

musim bola sukan sea



Bola sepak seperti biasa akan membuka
tirai dalam kejohanan sukan sea.
pasukan negara telah diundi didalam
kumpulan maut....a.k.a kumpulan neraka
mengikut akhbar indonesia...

tapi seperti biasa..sebenarnya kekuatan
pasukan asia tenggara sebenarnya tidak jauh
beza..hanya perancangan dan semangat yg
jitu mampu menjelmakan kilauan emas dlm
acara bola sepak.......percaya la.... Indonesia takut
dengan Malaysia..Malaysia takut dengan singapura
singapura takut dengan thailand ,,dan thailand takut
dengan indonesia...so ..kita semua setaraf sahaja.

good luck team malaysia.........kalau rasa boleh
insyallah anda boleh..

p/s: saje letak pic safiee sali.....tau dia x leh main
dlm skuad U23..heheheh

October 22, 2011

dunia hari ini



Muammar Ghadafi telah pun mati ditangan rakyatnya sendiri...
yang menjadi buah mulut dikalangan masyarakat Umum dimalaysia
ialah cara kematianya yang dilihat agak kejam. begitulah bukan
semua bangsa didunia sama dengan org melayu yang  mempunyai
tahap simpati yang tinggi.........(tak tau elok ke tak sikap sebegini)
semoga libya terus selamat selepas ketiadaan ghadafi...sama2 kita
doakan yang terbaik utk saudara2 kita disana...

Dimalaysia kecoh pula pasal pergantungan Dr Aziz Bari...katanya
pergantungan ini untuk memudahkan proses siasatan dalaman
UIA....(reaktor UIA). Selapas solat jumaat student telah menunjukkan
ketidakpuashatian dgn tindakan pihak pentadbiran UIA thadap isu
ini... selepas itu keluar pula kenyataan dari Persatuan kakitangan
 Akademik UM dan Persatuan Kakitangan Akademik UIA yg tidak
bersetuju dengan situasi sekarang. dengar cerita Timbalan Menteri
Pengajian Tinggi juga tidak bersetuju...

Aku sebenarnya tidak peduli sangat artikel Dr aziz Bari dimalaysiakini
yang menyebabkan polemik ini timbul...tapi yang aku pasti...artikel itu
sikit pun tidak dapat mempengaruhi aku utk tidak menghormati sultan..
entah kenapa report polis dan kepentingan UIA boleh terjejas dgn
artikel tersebut...........itu yg menjadi kemusykilan..pada aku la.

sebenarnya kadang2 yang gelap itu diterangkan dan yang terang itu digelapkan
sama-sama kita fikirkan.

p/s:bukan maksud hati mengulangi segala yang terjadi

October 17, 2011

betul2 besi ni



wah.........dah lama tak tengok wayang hollywood cite
yang best..(kurang propaganda dan kepura-puraan)
rasanya cerita Real Steel memang gempak dan menghiburkan
sesuai untuk semua golongan....

setakat ini.... movie real steel rasanya buah tgn terbaik
dari hollywood utk tayangan pada tahun 2011...

ok...rugi siapa x tengok lagi....

p/s:best gila

October 12, 2011

pertandingan


pertandingan menulis cerpen
timenya dah nak abis....
cadangnya nak masuk tapi macam
tak sempat...........

idea..susah betul nak keluar blur...........


p/s: kadang2 yang dirancang tak menjadi

October 9, 2011

sudah...bentang


menarik...byk memberi one off kepada
kumpulan sasar rakyat.......

ketua pembangkang...ulasan yg pertamanya, kerajaan
tidak mampu melaksanakannya...

tapi Pm jawab balik bunuh diri namanya kalau umum
tak laksanakannya.....sama2 kita tunggu.

fakta yg tidak boleh diketepikan...sudah 14tahun
berturut2 belanjawan kita mengalami defisit. ada pengurangan
susahnya....kalau negara yang kurang wang mcm kita ini.
marilah kita semua berusaha dgn lebih jaya..dlm memajukan
negara.......

p/s: pekerja swasta mcm aku heheheh dengar je belanjawan
kali ini...x perlu kata apa2....

October 4, 2011

2012...kita belanja


minggu pertama setiap bulan oktober setiap tahun
adalah hari yang ditunggu. terutamanya pada hari
jumaat... kenapa? kerana masa inilah kerajaan
akan membentangkan belanjawan utk tahun 2012.

berapa banyak hasil yang dijangka..? dan berapa
banyak perbelanjaan akan disalurkan...
selain itu juga..rakyat akan melihat apakah
rancangan jangka pendek dalam mengatasi
masalah ekonomi domestik(maksud aku harga barang mahal
dan gaji kecik) semuanya ini dalam perhatian.

pakar2 ekonomi pula ..mungkin melihat kepada anjakan
paradigma kerajaan dalam menguruskan suasana ekonomi
dunia yang tidak menentu dan bagaimana untuk mengelakkan
negara dari terjerumus dari kemelesetan ekonomi...
semuanya menarik perhatian..para pengkaji.

defisit...bahasa kampungnya lebihan perbelanjaan dari pendapatan
dan bagaimana kerajaan menguruskan kali ini...semua sudah
sedia maklum..bahawa 5 tahun berturut2 negara kita berbelanja
lebih dari hasil...(5 ke 10 thn kurang pasti)...kalau berterusan
tidak mustahil negara kita boleh jadi muflis seperti Greece.

p/s: dengar cerita ketua pembangkang sudah mengumumkan
satu perbentangan perbelanjaan alternative untuk tahun 2012.
mari kita lihat ...pembentang kerajaan pula pada hari jumaat
ini...boleh buat penilaian...

September 24, 2011

Blitzkrieg


Blitzkrieg...dlm bahasa german bermaksud serangan kilat.
semasa perang dunia ke 2 ganeral2 german telah menggunakan
falsafah ini dlm merencanakan strategi perang mereka.

1939 serangan keatas poland merupakan cubaan pertama
dlm menggunakan falsafah Blitzkrieg ini. hasilnya begitu menakjubkan
dan dengan pantas german berjaya menawan polond.

semasa serangan ke barat eropah terutamanya pada mei 1940 keatas
peranchis ...tentera bersekutu (peranchis dan england) telah dikalahkan
dengan teruk oleh german dengan menggunakan strategi Blitzkrieg ini.

apa yang menarik sekarang jika kita perhatikan pada waktu ini negara
USA sering menggunakan strategi yang sama dalam sesuatu peperangan
moden ini. buktinya semasa perang iraq 2 dimana regim saddam husin
telah dihapuskan sama sekali.. kemasukan tentera dengan pantas menggunakan
kereta kebal telah menyebabkan tentera pertahanan iraq menjadi kelam kabut,.

pakar2 startegi perang perlu melihat secara realiti bahawa negara yg kuat
seperti USA akan acap kali menggunakan strategi ini...soalanya bagaimana
hendak menghalangnya........???????

p/s: dlm pilihanraya strategi Blitzkrieg boleh digunakan
bagaimana? heheheh org politik tau...mari kita lihat
siapa yang kena dlm PRU 13 nanti

September 8, 2011

SEjarah Negara KU....


Salam Aidilfitri....
selepas hari raya inilah entry yang pertama
ditulis diblog ini.

wacana tentang sejarah negara semakin hangat...
terus terang aku kata Utusan Malaysialah punca
segala kekalutan ini... Mat sabu hanyalah watak
tetapi utusan malaysialah yang menceritakannya..

ulasan ulasan selepas itu hanyalah watak2 sampingan
sahaja... aku tetap dengan pendapat aku...

""sejarah adalah fakta" yang berbeza hanyalah tafsirannya sahaja"
kita semua jangan terlalu kalut sehingga tidak dapat membezakan
antara tafsiran sejarah dan fakta sejarah"!!!!!!

p/s: apabila menyebut pasal tafsiran maka terserlah kepelbagaian
pendapat tentang (sejarah Malaysia pramerdeka) hanya jauhari yang
mengenal manikam.......renungkanlah
pic adira tue saja2 je letak

August 23, 2011

lebaran


oleh kerana hari raya bakal menjelma kita harapkan
keadaan pun selamat hendaknya...

semua orang punya masalah yang tersendiri
namun apa yang penting..mendapat rahmat
darinya dan bersabar dlm menempuh ujian
hidup didunia ini....

semoga syawal yang menjelma betul2 menjadi
kemenangan kepada kita semua...

dikesempatan ini ..ingin mengucapkan
selamat Hari Raya maaf zahir dan batin

p/s: saje tulis awal..takut lupa
maklumla sekarang nak wat keje pun dah rasa
malas..sbb nak cuti raya dah..hehehe

August 17, 2011

ketenangan



salam ramadhan
semoga kita terus mendapat
rahmat darinya

August 13, 2011

sesukar mana?


aku suka dengan penerangan dari ustaz tuan man tuan ibrahim...
analogi yg digunakan amat mudah utk kita semua fahami.
(lebih kurang maksudnya) kalau kita minum air coke dlm cawan
carlsebrg ...walaupun halal air coke tu...tapi org akan melihat sebaliknya
maknanya jgn dilihat boleh menimbulkan fitnah dan jgn pula cepat
membuat kesimpulan... yg boleh memfitnah org.

kita umat islam mestila peka dan  mempunyai jati diri yang kuat.
ingatlah hidup didunia ini adalah sarang cubaan. biar sesukar mana
tolongla janganla kita sampai sanggup menjual agama demi kesenangan
duniawi. kita amat beruntung kerana telah dikurnia nikmat yang paling besar
iaitu iman dan islam,wajib kita berusaha untuk memeliharanya.
  Ya Allah kuatkan la iman hamba2 mu dibumi bertuah ini.
semoga kita beroleh kejayaan didunia dan akhirat hendaknya
amin.......

p/s: byk tempat nak berbuka puasa tapi kalau dlm gereja ...
macam analogi kat atas tue la...please

August 11, 2011

sambungan... SUASANA



Wah……apakah mereka semua sudah lupa? Soal ahmad kepada zainal.. agaknya semuanya masih bermimpi…kata orang tak mahu menerima hakikat. Cuba kau kumpulkan semua kawan-kawan kita… elok juga kita tunjukkan kepada mereka bahawa penduduk kampong jernih sudah tidak lagi mahukan peranan mereka dalam pentadbiran kampong ini. Ahmad ko nak berapa orang ni? Soal zainal… la…setakat 5-6 orang baik tak payah balas ahamad…engkau kena cari sekurang-kurangnya 50 orang untuk kita berhimpun didepan Dewan Orang Ramai tu… biar mereka yang berada didalam tu sedar diri sikit. Orang dah tak suka masih lagi tak faham-faham….tegas ahmad kepada zainal.
Ai ai chief….sambil membuat isyarat salute …heheheh engkau ni memang suka bergurau la nal…..


Zainal memang seorang cekap…. Tidak sampai 20 minit hampir 70 orang dikumpulkan didepan kedai kopi tahrim. Korang semua tunggu kat sini…sikit lagi kita semua akan berarak menuju kedewan…kita nak tunjuk perasaan kat  ajk-ajk yang masih tak sedar tu…terang zainal. Baik lelaki, wanita, pemuda semuanya begitu bersemangat untuk menyertai tunjuk perasaan yang dirancang oleh zainal dan ahmad itu. Mereka semua adalah penduduk sejati kampong jernih..dan mereka yang mahukan perubahan. Ahmad dengan segera berjumpa zainal didepan kedai tahrim… macam mana mad? Cukup tak ni soal zainal? Lebih pada cukup ni…jawab ahmad dengan jujur. Eh…zainal mana haji maruf dengan lebai sudin? Diorang tak de kat rumah tadi… aku pun tak tau nak cari kat mana ni…. Tak pe la kita je pun dah cukup…..jom


Gerembolan penduduk kampong jernih bergerak pantas menuju kearah dewan orang ramai. Sambil berjalan mereka berteriak…umdur undur undur …JKKK ..suasana menjadi hiruk pikuk dengan laungan mereka. Ahmad dan zainal betul-betul bersemangat. Apabila tiba dihadapan dewan tersebut….semua dengan displin menunggu arahan selanjutnya dari ahmad…. Diam semua…jerit zainal… biar ahmad yang bersuara sekarang. Haji karim…jerit ahmad….kami wakil penduduk kampong jernih mahukan haji karim dan semua ahli JKKK meletak jawatan sekarang.. gesa ahmad dengan nada yang tegas dan kuat………


Didalam bilik mesyuarat…haji karim tersentak dengan riuh rendah dan terdengar suara orang memangil manggil namanya… tuan-tuan sekalian ? apa yang kecoh-kecoh diluar tu… padil engkau pergi keluar dan tengok..arah haji karim… tiba-tiba dengan cemas padil masuk kebilik mesyuarat… tuan haji orang kampong kita berhimpun didepan dewan kirta ini… mereka mahu kita semua meletak jawatan…jelas padil dengan muka seperti Nampak hantu… wah sudah melampau ni…guman encik rahman. Semua yang mengetuai mereka soal haji kasim.. pula. Ahmad dengan zainal jelas padil. Haji karim terdiam kewibawaannya benar tercabar dengan peristiwa ini… apa yang kita patut buat soal cikgu ariffin? Mari kita semua keluar dan berhadapan dengan penentang-penentang kita…tegas haji karim.. dengan rasa berat dan gusar semua ahli JKKK yang ada dalam bilik itu mengikut haji karim…..
Bertenang semua….ucap haji karim kepada penduduk kampong yang berkumpul…kamu semua balikla kerumah masing-masing ..kami semua ada tugas disini.. kamu ahmad dengan zainal apa yang kamu buat ni? Sedar kea tau tidak ini semua bukan BUDAYA KITA. Kamu berdua ni macam orang dah hilang akal agaknya…haji karim memarahi ahmad dan zainal.

Ahmad sengaja memberi peluang kepada haji karim untuk bersuara…man la tau kalau penduduk kampong jernih akan berundur…tapi ahmad sedar seorang pun yang berkumpul disitu tidak berganjak…seolah-olah mereka mengharapkan dia untuk menjawab balik gesaan haji karim itu….. wah!!!! Tuan haji… saya hormatkan tuan haji. Tapi tuan haji kena belajar hormatkan kami semua…. Ahmad memulakan hujahnya. Bukan BUDAYA KITA..? apa yang tuan haji bebelkan ni. Kelakuan tuan haji dan semua ahli JKKK tu budaya mana pula soal ahmad? Tuan haji sudah lupa ke? Hari ini sudah genap sebulan selepas pemilihan ketua kampong dan ahli-ahli JKKK kampong kita ini. Mengikut adatnya selepas 2 minggu tuan haji dan semua AJK mesti menyerahkan tugas kepada kepimpinan baru… Tuan haji dah lupa ke…yang tuan haji sudah tewas dalam pemilihan bulan lalu…bukan kalah 2 undi tuan haji…kalah seratus undi…jangan buat-buat lupa…perli ahmad. Ya…betul tu ahmad…sorak penduduk kampong.

Diam semua jerit padil….keadaan menjadi senyap seketika. Encik rahman bersuara... Kamu semua memilih lebai sudin menjadi ketua? Dia tu hanya pandai jadi imam dan baca doa sahaja… mana dia tau cara pentadbiran kampung  ni.. jelas encik rahman. Zainal sangat geram dengan jawapan yang diberi oleh encik rahman tersebut. Memang lebai sudin tidak teruji jadi ketua kampong lagi…tapi mana encik rahman tau dia tak boleh memimpin..kalau dia sanggup menawarkan diri masa pertandingan dulu maknanya dia sudah bersedia…untuk menjadi ketua kita semua..jawab zainal. Apa …encik rahman ingat encik rahman sahaja yang tau memimpin? Hujah macam budak tak habis sekolah sahaja… perli zainal. Kamu berdua jangan kurang ajar ..marah cikgu ariffan. Haa,,,,
Cikgu…saya nak Tanya ni…kalau dalam pemilihan sudah kalah tapi masih lagi hendak berkuasa…apa istilahnya? Cikgu jawab la..jangan pura-pura tak tau lak. Perli ahmad.
Dalam senyap haji kasim telah menelefon polis untuk menyuraikan perhimpunan tersebut……..

Kamu semua….bersurai…gesa sarjan samat yang datang bersama dengan 5 anggota polis. Ahmad dengan tenang berhadapan dengan sarjan samat. Tuan sarjan, jangan risau kami bukan nak buat huru hara..kami Cuma nak tunjuk dekat hajim karim dan ahli-ahli JKKK ni yang khidmat mereka kami sudah tidak diperlukan..baik sarjan samat arahkan mereka pulang dan serahkan kunci dan dokumen-dokumen yang ada kepada kami. Itulah yang seelok-eloknya….kamu hendak merampas kuasa ke ahmad  ? soal sarjan samat. Bukan merampas tapi memberi kepada mereka yang berhak tuan sarjan jawab ahmad dengan tegas. Suasana semakin tegang dua-dua pihak seolah-olah tidak mahu beralah.


Sudah hampir setengah jam kedua dua pihak masih tidak berganjak. Tiba-tiba sebuah kereta proton perdana dengan lambang  PEGAWAI DAERAH berhenti dihadapan orang ramai yang sedang berhimpun. Lebai sudin, haji makruf , pegawai daerah serta penolong pegawai daerah dilihat menaiki satu kereta. Penolong pegawai daerah pergi berjumpa dengan haji karim ..dan seolah-olah memberi arahan sesuatu kepadanya. Kesemua ahli JKKK kelihatan akur. Selepas berjumpa haji karim…penolong pegawai daerah terus kearah ahmad dan mengarahkan semua orang supaya masuk kedalam dewan. Ahmad mengarahkan penduduk kampong supaya mengambil kerusi dan menyusunya. Keadaan menjadi sunyi dan tenang..semua orang bergerak mengikut arahan.


Diatas pentas didalam dewan pegawai daerah diapit sebelah kiri haji karim dan disebelah kanan lebai sudin. Penolong pegawai daerah pula menjadi pengacara. “tuan tuan dan puan puan  semua. Tujuan majlis ini adalah untuk menyelesaikan masalah yang berlarutan dikampung jernih ini. Untuk makluman tuan tuan dan puan puan semua, hanya kampong jernih yang masih belum lagi menyelesaikan isu pemilihan ketua kampong. Untuk tidak membuang masa saya menjemput pegawai daerah kita untuk menerangkan serta  merungkaikan pemasalahan ini.

Terima kasih pengerusi majlis.. haji karim..lebai sudin serta penduduk kampong jernih semua. Saya sebenarnya tidak memihak kepada mana-mana calon pun. Tuan tuan sendiri yang telah membuat pilihan maknanya keputusan ini dibuat oleh secara adil oleh penduduk kampong jernih dan Saya amat tegas dengan prinsip ini. Saya harap semuanya sudah jelas dan nyata. Keputusan pemilihan pada bulan lepas sudah menunjukkan lebai sudin dan pasukannya telah Berjaya mengalahkan  pasukan haji karim…tiba-tiba pegawai daerah bertanya kepada haji karim. Apa betul yang saya cakap ini tuan haji? Soal pegawai daerah kepada haji karim. Haji karim tidak menjawab tetapi hanya menundukkan kepala seolah-olah bersetuju. Soal peralihan hendaklah dilakukan dengan segera…ini untuk mengelakan dari masalah-masalah seperti tadi. Kita mahu semua penduduk bersatu hati dan menerima keputusan majority yang telah dibuat dengan rela hati. Saya sedar…semuanya ingin menyumbangkan bakti kepada masyarakat kampong ini. Dengan ini …saya mengistiharkan lebai sudin menjadi ketua kampong jernih yang baru. Haji karim dan ahli JKKK yang lain hendaklah meletak jawatan dengan serta merta. Sekian terima kasih. Assalammualaikum



Pengacara majlis ..menjemput ketua kampong yang baru lebai sudin untuk memberi ucapan kepada penduduk kampong.

Terima kasih tuan pegerusi majlis ..tuan pegawai daerah, haji karim yang saya hormati serta tuan-tuan dan puan puan semua. Saya ingin mengucapkan terima kasih kepada penduduk kampong kerana memberi kepercayaan kepada saya untuk menjadi ketua kepada tuan-tuan dan puan puan semua. Sebelum saya pergi lebih jauh..marilah kita mengucapkan jutaan terima kasih kepada haji karim dan pasukannya yang telah memimpin kampong kita selama ini. Saya sedar..jawatan ini adalah amanah. Insyallah saya akan menjalankan amanah ini dengan sebaik baiknya. Dikesempatan ini saya ingin mengumumkan barisan ahli JKKK yang baru. Timbalan saya haji makruf. Ketua pemuda ahmad, ketua wanita puan hamimah. Dan saya juga ingin mengumumkan bendahari sedia ada haji salman akan dikekalkan serta melantik zainal sebagai setiausaha yang baru. Ahli –ahli JKKK lain akan kami lantik selepas mesyuarat pertama nanti. Saya berpegang kepada prinsip yang benar tetap benar dan yang salah tetap salah. Tegurla kami jika ada kesilapan atau kekhilafan dalam kami melakasanakan tanggungjwab ini. Dan saya juga amat berharap peristiwa sebelum ini dijadikan pengajaran..bahawa kita tidak semestinya selama-lamanya akan berada diatas.bila sampai masanya nanti semua kita akan kebawah juga. Sekian terima kasih, assalammualaikum.


Encik rahman dan haji kasim menikus dengan peristiwa ini. .mereka berdua sedar yang selama ini merekalah yang banyak membuat onar kepada penduduk kampong jernih. Segala peruntukkan yang sepatutnya sampai kepada penduduk kampong digunakan secara peribadi. Kegagalan haji karim dalam mengawal kelakuan anak buahnya menunjukkan beliau sudah tidak cekap untuk menjadi ketua lagi. Ahmad amat gembira dengan campur tangan dari pejabat daerah sendiri …dengan ini tiada lagi dakwa dakwi kemenangan pemilihan dulu… tiba tiba amat teringat kata kata orang-orang tua..manusia jika berada dipuncak sesekali perlu juga melihat kebawah untuk mengenal asal usulnya. Ini yang akan menjadi pegangannya ..ahmad ingin merubah SUASANA kampong yang dicintainya…………………………….

August 7, 2011

cerpen...tajuk SUASANA



Susana bilik mesyuarat kampong jernih masih lagi hangat. Banyak perkara yang terbuku dihati setiap ahli JKKK kg jernih telah diluahkan. Haji karim selaku pengerusi merangkap ketua kampung jernih dengan cermat mengendalikan mesyuarat penggal terahkir ini. Banyak isu yang telah dibangkitkan oleh setiap ahli mesyuarat. Kadang-kadang ada yang emosional hingga lari dari agenda mesyuarat. Namun sebagai ketua dia tetap sabar dan tenang dalam mengendalikan mesyuarat. Mungkin pengalaman beliau sebagai pesara kerajaan banyak membantu dalam menghadapi suasana panas dan tegang sebegini.


Tuan tuan semua, nampaknya masing masing telah memberi pandapat perkara yang berbangkit ini. Jadi bagaimana kita sebagai pemimpin kampong ini dapat memuktamadkannya. Dengan tegas haji karim menyebutnya. Padil sebagai wakil pemuda dalam mesyuarat tersebut  dengan tiba-tiba bersuara.. tuan haji apa lagi yang hendak dimuktamadkan…? Tuan haji sedar atau tidak dengan situasi sekarang ini? Padil aku sedar..tapi selagi penggal ini belum berahkir aku dan kamu semua masih ada lagi tanggungjawab sehinggalah penggal kita berahkir, jawab hj karim dengan lembut.

Beginilah, tiba-tiba haji salman bendahari JKKK mencelah.. tuan haji memang benar tugas kita akan berahkir tidak lama lagi ..tapi kita kena siapkan dengan lengkap segala
Proses atau dokumentasi segala projek , aktiviti dan sebagainya sepanjang kita berkhidmat. Saya selaku bendahari akan menyerahkan laporan dengan lengkap diahkir mesyuarat ini dan saya rasa rakan-rakan AJK semua pun akan menyerahkannya sebelum
Berahkir mesyuarat ini nanti. Semua orang dalam bilik mesyuarat seakan2 bersetuju dengan kata kata haji salman.

Encik rahman selaku timbalan pengerusi JKKK kg jernih dari tadi hanya berdiam diri.
Dia seolah-olah mati akal ..terkejut dengan apa yang telah berlaku. Cita citanya untuk menggantikan haji karim nampaknya akan terbantut disebabkan perkara tersebut. Tuan pengerusi dan rakan-rakan semua.. adakah kita hendak menyerah begitu sahaja? Tutur encik rahman. Puan mahani selaku wakil wanita tiba-tiba menyampuk. Apa maksud encik rahman ini? Saya tidak faham…soalnya. Menyerah begitu sahaja? Ada cara lain ke encik rahman? Semua orang seakan akan tersentak dengan pertanyaan puan mahani dan masing-masing ingin mendengar cadangan dari encik rahman. Begini …kita kumpulkan tandatangan penduduk kg jernih yang menyatakan masih lagi menyokong pasukan JKKK kita dan kita bawa perkara ini kepada pegawai Daerah. Kalau kita Berjaya mengumpulkan semua tandatangan penduduk kampong rasanya tiada sebab pasukan kita ini akan ditukar..jelasnya.. cikgu ariffin tiba-tiba bersuara. Cadangan encik rahman ini Nampak ada kewajarannya. Tapi bolehkan kita mendapatkan sekurang-kurangnya 2/3 tandatangan dari penduduk kampong jernih ini? Soal cikgu ariffin.. cikgu ariffin sukar ke kita hendak mendapatkan tandatangan dari penduduk kampong kita sendiri? Soal encik rahman. Padil dengan sinis menjawab..encik rahman situasi sekarang sudah berubah, terus terang saya katakan hampir keselurahan golongan pemuda kampong kita tidak kan bersetuju untuk tandatangan untuk menyokong kita. "Kamu memang seorang ketua yang gagal "perli encik kasim setiausaha JKKK kg jernih. Tuduhan encik kasim amat menyakitkan hati padil tapi dia hanya mendiamkan dirinya sahaja. Dia sedar dibawah kepimpinannya dia gagal untuk menarik golongan muda menyokong JKKK yang sedia ada ini. Encik kasim boleh kata apa sahaja..tapi jangan encik kasim lupa encik kasim juga salah satu penyebabnya golongan muda tidak menyokong kita.

Padil masih lagi ingat..bagaimana encik kasim dengan lagaknya mengarahkan satu satunya padang  yang ada dikampungnya dijadikan tapak untuk projek kedai runcit desa. Dia menerima kecaman dari kawan kawanya "macam dah tak ada kawasan lain ke padil"? Perli pemuda-pemuda kampongnya. Susah sangat ke nak cari kawasan untuk projek kedai desa tu. Kawasan ternakan kambing  encik kasim tu bukannya tanah dia.. itu tanah kerajaan kenapa padang ini yang jadi mangsa. Kalau encik kasim hendak menternak baik dia gunakan tanahnya sendiri…pandai pula gunakan pengaruh dia untuk meratakan satu satunya padang tempat kita bermain. Susah sangat ke padil hendak kamu cakap dengan encik kasim tu. Soal pemuda-pemuda kampunnya. Masalahnya majoriti AJK sudah bersetuju dan aku berseorangan dalam hal ini. Pergi la padil engkau memang tak boleh diharap… memori padil teringgat peristiwa setahun yang lalu.

Apa masalah aku dengan golongan pemuda pemuda kampong kita ini padil soal encik kasim? Didalam hati padil..orang tua ni masih tak sedar diri agaknya… nasib baik la kerajaan belum melaksanakan projek kedai desa itu. Namun, semua aktiviti sukan disitu telah diarahkan tidak dijalankan. Khabarnya projek ini akan dilaksanakan tahun ini. Tapi disebabkan perkara besar sebegini padil tidak tahu apakah projek ini akan dijalankan atau tidak? Encik kasim…"orang muda hendak bersukan tapi kita semua tak bagi budak-budak ni bersukan". Padang yang satu tu pun kita dah gazetkan untuk projek kedai desa. Cepat benar encik kasim lupa soal padil…..suasana semakin panas.


Puan mahani bagaimana pula dengan sokongan wanita dengan JKKK kita ini? Soal encik rahman. Saya hanya boleh menjamin separuh sahaja yang masih menyokong kita. Separuh? Soal encik rahman kenapa separuh? Bukan selalunya golongan wanita penyokong kuat pimpinan kita? Betul tu sampuk encik aziz AJK yang tiba-tiba menyampuk dalam isu perbincangan ini.

 Tuan-tuan semua memang secara tradisinya kaum wanita penyokong setia kita. Tapi kini hampir separuhnya bukan lagi memihak kepada kita jelas puan mahani. Haji karim yang dari tadi diam tiba-tiba bertanya kenapa boleh jadi begitu puan mahani? Saya ada buat salah ke dengan golongan wanita dikampung kita ini ke? Tuan haji karim tak buat salah apa-apa pun. Habis tu kenapa mereka tidak menyokong kita? Sebenarnya tuan tuan semua salahnya dari kami sendiri pergerakkan wanita kampunhg kita ini. Tuan tuan masih ingat tak tentang penubuhan persatuan ibu ibu tunggal yang dicadangkan oleh puan hamimah. Ya kami semua masih ingat dan kami semua tak pasti kenapa persatuan itu masih tidak wujud lagi. Tanya haji karim.

 Begini tuan tuan semua..ada AJK pergerakan wanita tidak bersetuju dengan cadangan puan hamimah tersebut dengan menggelarkannya sebagai persatuan janda janda gatal. Puan hamimah sangat berkecil hati dengan tuduhan tersebut.dia dengan penyokong penyokongnya telah lama tidak menyertai segala aktiviti-aktiviti yang dilakukan oleh pergerakkan wanita dikampung kita ini. Tuan tuan kena ingat puan hamimah dahulu tewas semasa pemilihan pergerakkan wanita dengan saya dahulu hanya dengan 5 undi sahaja. Bagaimana saya boleh memujuk dia dan penyokong-penyokongnya untuk menandatangani surat sokongan seperti yang dicadangkan oleh encik rahman ini jelas puan mahani. Haji salman tiba-tiba menyampuk" itula terlajak perahu boleh diundur terlajak kata kita terimalah musibahnya". Semua orang dalam bilik mesyuarat itu menghela nafas panjang seolah olah bersetuju dengan haji salman. Kalau golongan muda dan separuh  golongan wanita tidak menyokong kita maknanya cadangan encik rahman tadi sudah tidak relevan lagi jelas cikgu ariffin.

bersambung.................

July 31, 2011

ramadhan


Selamat Menyambut Bulan Ramadhan
dan selamat menjalani ibadah puasa
semoga Puasa tahun ini lebih cermelang
dari tahun sebelumnya.........

ampun maaf dipinta...
kira 0-0 la semuanya

p/s: buah kurma sedang banyak
dipasaran....

July 27, 2011

tujuan........


Lama betul tak menulis didalam blog,
nak kata busy..x la busy sgt. tapi macam2
perkara yang berlaku disekeliling kita...

khamis ni... penentuan Team Harimau Malaya..
harap2 boleh mara ke pusingan seterusnya.

dengar cite ada lak NGO amanah merdeka
dilancarkan...hmmmm (penuh dgn ?)hehehe

ada versi video betul.... dan yang lain semua
video tak betul....hmmmm penuh dgn ? hehehe

ada debat panca 709...hmmmm
asyik sebut tiada kuasa berulang2...hmmm
penuh dgn ? heheheheh

ada lak terrorist dan wahabi? nak puasa ni
cari isu lain la.......

ok la.....Selamat menyambut Ramadhan
semoga Ramadhan tahun ini lebih baik dari
tahun sebelum  hendaknya...Aminnnnnnnnn

July 14, 2011

Malaysia vs Arsenal




ya semua org tahu keputusanya

malaysia 0
arsenal   4

tiada apa yg hendak dikesalkan ...kita tahu
mereka telah mencuba sedaya upaya
disitu lah tahap kita sebenarnya...
maknanya selepas ini kena lebih terus
berusaha untuk menjadi lebih hebat..

Jangan cepat mengalah..teruskan
Singapura menanti kita pada hujung
bulan ini......

p/s: baru arsenal..x tau liverpool
dengan chelsea selepas ini...

July 11, 2011

selepas 709


Panca Bersih 2.0

maknanya lepas ni tiadala berita pasal himpunan
Bersih lagi... boleh la tv tunjuk berita lain lak..

fenomena fobia tentang calour kuning pun akan
berahkir...lepas ni leh pakai baju kuning balik
hehehe

isu cabar mencabar pun akan reda.... bagusla
group ni nak turun la..group satu lagi nak turun la
lepas 709 akan cool balik....gud.

Ya ada orang menyokong perhimpunan ini ...
Ya ada juga orang membantah perhimpunan ini
biasa la mana ada orang akan bersetuju dengan
semua perkara fitrah manusia... tiada apa yang
pelik....tepuk dada tanya selera.

p/s: lega sbb tiada bangunan yg terbakar, ikut laporan
awal (sblm 709) polis merampas parang ngan bom
petrol..nasib baik tiada perkara buruk berlaku.

July 6, 2011

siapa juara liga super?

"update...Kelantan menang liga super musim ini"

liga M sudah dipenghujungnya...kebetulan
malam ini adalah perlawanan terahkir... namun
pasukan mana yang akan dinobatkan sebagai
juara edisi pada kali ini hanya akan ditentukan
melalui perlawanan terahkir. namun begitu
pasukan kelantan dilihat lebih berpeluang
berbanding dengan pencabar ditempat kedua
dan ketiga..selangor dan terengganu.
kita tunggu dan lihat sahaja malam ini......

aku macam biasa team pujaan aku dlm liga M
ialah perak..dlm musim ini, pasukan perak
mendapat kedudukan yg lebih baik dari
kedudukan musim yang lepas..tahniah diucapkan.

pasukan malaysia akan meningkat maju jika liga kita
menjanjikan mutu permainan yg tinggi...
go HARIMAU MALAYA...sang singa akan menanti
pada 23/7/2011 dlm kelayakkan world cup. harap2
kita menang...........

PERMAINAN APA? ole-ole ole ole kita menang
kitalah juara....permaianan apa? bola sepak...
(lagu rasmi liga M masa TM jadi main sponsor)

July 1, 2011

gossip dunia siber


khabarnya Facebook(FB) akan dipublickan pada
hujung minggu depan..wah!!!... nampaknya bertambah
kaya la pemilik facebook, Mark Zuckerberg..muda2
dah harta berbilion bilion....

namun begitu, web carian  google akan mencuba menyekat
dominasi FB ini dengan melancarkan produk baru,
iaitu sebuah laman sosial yg dijangka akan menyaingi kegilaan
terhadap FB ini... mari kita tunggu dan lihat kehebatan
laman sosial yg bakal dilancarkan oleh googel ini.

semua org kata maklumat dihujung jari...tapi bagaimana
hendak menjadikan maklumat sebagai sumber ekonomi?
susah tu.........


p/s: lemahnya pengetahuan kita(aku) ttg teknologi ini..

June 28, 2011

sajak (sasterawan negara)


UNGGUN BERSIH

Semakin lara kita didera bara—

kita laungkan juga pesan merdeka:
Demokrasi sebenderang mentari
sehasrat hajat semurni harga diri.

Lama resah kita—demokrasi luka;
lama duka kita—demokrasi lara.
Demokrasi yang angkuh, kita cemuhi;
suara bebas yang utuh, kita idami!

Dua abad lalu Sam Adams berseru:
(di Boston dijirus teh ke laut biru):
Tak diperlu gempita sorak yang gebu,
diperlu hanya unggun api yang syahdu.

Kini menyalalah unggun sakti itu;
kini merebaklah nyala unggun itu.




P/s: sajak ini disiasat polis...
(tak bahaya pun) biasa je
pic tu saja2 je letak...wat jadi model

sajak ni...sesuai tak?

JAlan Raya atau HANtu Raya


rakyat malaysia kata org luar(pelancong) memang ramah
dan bersopan santun. tapi TIDAK DIJALAN RAYA.
memang benar..kita bila diatas jalan raya bagaikan sudah
kena rasuk dan tidak rasional. tambah la beberapa syarat
apa pun sebelum kita ambil lesen..rasanya tidak akan mampu
untuk merubah perangai kebanyakkan pengguna jalan raya
dinegara kita ini.

minggu lepas ...selepas balik keje melalui jalan biasa untuk pulang
kerumah. ada satu peristiwa telah berlaku dijalan raya. sebenarnya
kes2 sebegini memang banyak berlaku. didepan ada sebuah motosikal
melalui jalan yg mempunyai 2 lorong bergerak agak perlahan..menyebabkan
kereta dibelakangnya membunyikan hon sebagai isyarat supaya ketepi.
hon yang agak kuat membuat penungang motosikal itu semacam tgamam
selepas ketepi penungang motosikal itu membuat isyarat yg tidak sepatutnya
dengan mengambil kunci solex diraganya dgn isyarat hendak membaling
kearah kereta yg membunyikan hon tersebut.

agak malang pemandu kereta tu sedar akan kelakuan penungang tersebut
mungkin rasa tercabar atau bengang...pemandu kereta memperlahan kan keretanya
seolah-olah ingin menunggu penungang tersebut.. setelah sampai ditrafic light
pemandu itu seolah2 hendak keluar dari kereta ingin menunjukkan rasa tidak puas
hatinya terhadap penungang tersebut.Nasib baik, penungang itu dengan cepat
beredar (kalau tidak tgk drama free la). pemandu kereta masih tidak berpuas hati
tapi tidak dpt untuk mengejar penunggang tersebut. apabila aku sampai dekat kereta
tersebut..pemandu itu masih dlm keadaan marah2... untuk menenangkan dia dgn
ramah aku bertanya(trafic light masih merah) kenapa marah2 boss.. dengan nada yg kuat
pemandu itu berkata" org itu samseng ke? senang2 tunjuk itu kunci mau hentam
kepala kita? gila...... org bunyi hon mau marah ke? luah pemandu kereta tersebut.
aku dgn tenang menjawab.."sabar la boss rileks2 je petang2 balik keje semua tension2
you kena cool"... dia menjawab balik.. mana boleh i pun dulu bawa moto jugak, kalau
org sudah hon ketepi la...betul boss itu biasa la budak2 kot mana tau apa2..jawab aku.
(sudahnya kenderaan dibelakang aku ingatkan aku lak yang bertengkar sbb suara pemandu
kereta itu agak kuat.)..selapas lampu trafic sudah hijau drama pun berahkir....

isunya.... 1.kenapa penungang motosikal menunjukkan isyarat yg tidak sepatutnya.
              2. kenapa pemandu kereta masih hendak menunggu utk menunjukan rasa
                  amarahnya.
              3. isyarat HON adakah begitu sensitive?
              4.jika kita berada dlm situasi tersebut apakah tindakkan anda?        
              5. sebenarnya org malaysia memang tidak sabar(setuju atau tidak)

p/s: aku suka tenangkan org yang marah dijalanraya..peristiwa yg berlaku
memang didepan mata aku...bagi aku kalau kita tenangkan org dijalan raya
keadaan boleh jadi rasional semula. maklumla atas jalan raya kita seolah2
ada hantu yg merasuk..tak percaya cuba la..mesti org tu akan tenang semula 

June 22, 2011

demo sana demo sini


ada satu kumpulan nak buat demo...
ada satu kumpulan buat demo dgn harapan
kumpulan yg buat demo tak buat demo.
ada satu kumpulan nak buat demo dgn
maksud berbeza dari apa yang kumpulan
pertama hendak berdemo..

hehehehe macam bunyi lawak je...
semuanya memilih tarikh 9 julai 2011 ini.
kita boleh katakan 9hb nanti sebagai
minggu berdemo semalaysia...

sekarang ni selagi 9hb belum kita  lalui
selagi itu kita akan dengar berita  pasal ini je la..
cepat la 9hb ni BOSAN LA......

p/s: aku tunggu dan lihat..belum wat keputusan lagi
nak turun ke tak....

June 16, 2011

gerhana bulan dan serangan




laman2 web kerajaan telah diserang...
tengok berita semalam SKMM khabarnya telah bersiap
sedia untuk menghadapi serang dari pihak menggelarkan
diri meraka Anonymous .


khabarnya group ini tidak berpuas hati dgn
tindakkan kerajaan menyekat web2 perkongsian 
fail...ini sebagai tindakkan balas terhadap kerajaan.
pagi tadi khabarnya ada beberapa website
kerajaan tidak boleh dilayari akibat serangan
tersebut.....


termenung seketika dan berpikir rasanya bukan
semua boleh kita buat guna online..kalau kena
serang macam hari ni elok kita buat persedian
untuk menggunakan cara tradisi... second bak up
kena kuat juga..kalau tidak leh jadi kelam kabut
jadinya..........


p/s: group hacker ni siap bagi amaran awal dulu
tu..supaya skmm leh ready sebelum diorang 
menyerang....dimana tahap kita?

June 10, 2011

posto...


tiba2 teringgat kat perkhidmatan pos malaysia.
sebab ada tengok iklan di tv ttg perkhidmatan
pos yang menghantar bekalan ubat... memang
berkesan, iklan tersebut...

sejarah pos malaysia memang sudah lama
dan banyak berjasa kepada seluruh rakyat
malaysia...cakapla disolok mana mesti ada post office;
kata org begitu dekat dengan rakyat malaysia.
walaupun pun perkhidmatan pos telah lama diswastakan
dan bertukar milik beberapa kali...kita berharap
pos malaysia akan mampu menyerap tekanan teknologi
semasa....khabarnya dgn projek email 1 malaysia akan
mengurangkan pendapatan syarikat pos...ini menjadi
delima dan tanda tanya akan kemampuan syarikat
pos untuk bersaing.....(kalau semua hantar email
siapa nak guna post office?) betul tak?

secara peribadi aku menggunakan perkhidmatan pos
untuk tujuan surat menyurat..(jarang sgt) renew lesen kenderaan,
road tax (setahun sekali) tu je la... perkhidmatan bayar bil pun
dah kurang sbb ada cimbclick or maybank2u..

bila last time korang pegi pejabat pos?????

p/s: teringgat tagline pos malaysia jgn tunggu
sampai hari esok..heheheh

June 8, 2011

selepas berhimpun ditmn melewar


muktamar sudah selesai...
PAS telah memilih pemimpin2 utama mereka
dengan tema memacu kemenangan untuk PRU
yang akan datang...gud luck.
malas nak komen lebih2tentang  keputusan
pemilihan PAS sbb aku bukan ahli..pun hanya
pemerhati dari jauh saje...

tetapi yang menjadi tajuk utama ialah tentang
ucaptama presiden PAS. iaitu negara kebajikan
yang akan ditekankan oleh PAS. bagaimana dengan
wadah menjadikan malaysia sebuah negara islam yg
sebenar-benarnya seperti yg dihajatkan dahulu. mungkin
ada ahli2 atau rakyat biasa terkeliru jika tidak dihuraikan
dengan jelas. ini satu cabaran kepada jentera penerangan
PAS untuk menidakkan propaganda pihak lawan. tidak dpt
tidak isu ini akan dimainkan oleh musuh PAS. jika tersilap
langkah mungkin satu checkmate pada PAS dikemudian
hari...........

kesungguhan dan strategi yang ampuh barulah beroleh
kejayaan....

p/s: lama x menulis

June 1, 2011

kempen itu....


bila tengok berita kat awani 501...nampaknya ada satu
kempen kesedaran akan diadakan. dalam hati kecil ini
terasa juga ingin turut serta. memang sudah lama tahu benda
itu tiada faedah dan kebaikkannya. tapi apakan daya bila
sudah kena..hendak tinggalkanya memang susah sekali.

kadang2 tak dpt fikirkan jika sebelum tido..jika tidak dilekatnya
mata tak leh tutup...begitu juga selepas makan jika tidak mersanya
semacam ada yang tidak kena. begitu juga bila hari hujan sambil minum
nescafe atau teh O jika tidak disulam dengan sedutan2 terasa hambar
entahlah...kadang2 biar masa yang menentukan.

malas membuat azam ....malas membuat komitmen sebab rasanya
bila hendak berhenti dia akan berhenti sendiri. tak salahkan org lain
salahkan diri sendiri......

p/s: manusia punya cita

May 29, 2011

musim cuti=musim kahwin



musim cuti sekolah sudah tiba...
tiba sekali dengan musim kenduri kahwin..

selamat pengantin baru buat
cik rose(puan) dengan yasin.
semoga bahagia hingga ahkir hayat
hendaknya aminnnnnnnnn

May 26, 2011

ohhhhh saleha...



waktu yang mencabar ini...kita kena wat sesuatu yang boleh
merehatkan minda...bukan apa, waktu sekarang ni kalau
baca akhbar atau menonton berita senak kepala dibuatnya.
kata orang macam2 hal....

untuk lari kenala menonton benda2 yang menyeronokkan..
kebetulan pulak sekarang ni tv3 dlm slot akasia ada wat
drama bersiri yang menghiburkan,... terus terang aku dah
lama tak tengok drama cite melayu..bukan berlagak tapi
sbb malas dan x de mood nak menonton...hehhehe

oh...siti saleha bintang utama dlm drama nora elena..
memang boleh membuat org tenang hehehheh
cite yang bersahaja dan sempoi...x de aksi gedik2
yang keterlaluan..kata org leh je layan....
ok la.......JOM menonton drama bersiri
NORA ELENA....sempoi

p/s:menonton2 gak..mahgrib jgn lupa

May 24, 2011

subsidi itu




situasi semasa bolehla dianggap seperti diluah mati emak
ditelan mati bapak...isunya ialah pemberian subsidi!!!!!
sebelum kita pergi jauh..apakah makna subsidi? 
“Subsidi merupakan insentif yang diberikan oleh kerajaan 
untuk membolehkan atau menarik perhatian pengeluar 
dan pengguna dalam kelas yg tertentu 
dalam makna mudahnya kerajaan membelanjakan wang negara
untuk membantu meringgankan beban rakyat.

pengurusan fiskal negara memang mencabar dan perlu dilakukan
dengan teliti.jika tidak wahasilnya boleh memufliskan negara. 
bagaimana kerajaan dapat membantu rakyat tanpa perlu mengeluarkan wang?
tidak dapat tidak kerajaan terpaksa membelanjakan sebahagian wang
untuk maksud subsidi tersebut. sebab itulah betapa ironinya bila kerajaan
ingin menarik balik subsidi mendapat tentangan dari semua golongan
rakyat. NAK BANTU dengan cara TARIK BALIK BANTUAN.

pihak oposisi dalam negara kita telah mengeluarkan satu bentuk alternatif
dalam penyelesaian isu berbangkit..ini dihuraikan dlm BUKU JINGGA.
begitu kontradiksi dengan kaedah semasa yang dibuat oleh kerajaan
termenung sejenak ini gula2election ke? kenapa tiada pembincangan 
secara ilmiah dibuat oleh para economist kita terhadap rancangan 
buku jingga ini(sepengetuan aku la)hanya diterangkan oleh 
ahli2 politikus sahaja.susah rakyat nak faham!!!!

inflasi...? bahasa mudahnya ialah nilai wang . contoh kalau dulu RM 50
boleh kita membelanjakanya dlm masa 3-4 hari .tetapi bila inflasi tinggi 
nilai RM 50 hanya dalam masa 1-2 hari sahaja.lebih kurang gitu la.

perbelanjaan harian semakin meningkat tetapi pendapatan rakyat pada tahap
yang hampir statik .ahhhhhhhh ini betul2 akan menyesakkan hidup rakyat 
kebanyakkan.lama2 orang akan tension.bila tension macam2 boleh berlaku.
harap2nya ada ruang atau jalan penyelesaiannya.
khabarnya bulan June nanti ada laporan dari PEMANDU tetang subsidi
ini. mari kita lihat ,siapa yang kena.

p/s:ini pendapat aku sahaja..boleh setuju dan boleh juga tidak
setuju...tiada masalah......

May 21, 2011

berlabuh sudah


Liga paling popular sudah sampai ke perlawanan
yang terahkirnya..... juara sudah pun diketahui...

pasukan2 yang akan tersingkir west ham..confirm
tersingkir dan pasukan yg akan menyusul akan ditentukan
melalui perlawanan terahkir ini...

pasukan yang akan masuk ke EPL musim baru ni
pun sudah ditentukan.. kecuali yg kena main Play OF
(team cardif tak layak lagi la)

see next season...chelsea chelsea chelsea

p/s: kadang2 kegagalan boleh menjadi
satu motivasi utk lebih berjaya

May 15, 2011

selamat hari guru


tiada baris dapat dikata untuk mengucapkan jutaan terima kasih
kepada semua guru yang telah mengajar aku..tema kasih cikgu

GURU OH GURU

BERBURU ke padang datar
Dapat rusa belang kaki
Berguru kepala ajar
Ibarat bunga kembang tak jadi
(dedikasi kepada Hari Guru dan guruku tercinta)


Dialah pemberi paling setia
Tiap akar ilmu miliknya
Pelita dan lampu segala
Untuk manusia sebelum jadi dewasa.

Dialah ibu dialah bapa juga sahabat
Alur kesetiaan mengalirkan nasihat
Pemimpin yang ditauliahkan segala umat
Seribu tahun katanya menjadi hikmat.



Jika hari ini seorang Perdana Menteri berkuasa
Jika hari ini seorang Raja menaiki takhta
Jika hari ini seorang Presiden sebuah negara
Jika hari ini seorang ulama yang mulia
Jika hari ini seorang peguam menang bicara
Jika hari ini seorang penulis terkemuka
Jika hari ini siapa sahaja menjadi dewasa;
Sejarahnya dimulakan oleh seorang guru biasa
Dengan lembut sabarnya mengajar tulis-baca.

Di mana-mana dia berdiri di muka muridnya
Di sebuah sekolah mewah di Ibu Kota
Di bangunan tua sekolah Hulu Terengganu
Dia adalah guru mewakili seribu buku;

Semakin terpencil duduknya di ceruk desa
Semakin bererti tugasnya kepada negara.
Jadilah apa pun pada akhir kehidupanmu, guruku
Budi yang diapungkan di dulangi ilmu
Panggilan keramat "cikgu" kekal terpahat
Menjadi kenangan ke akhir hayat.

USMAN AWANG
1979


May 14, 2011

65 tahun



walaupun lewat beberapa hari entri ini
aku ingin mengucapkan selamat ulangtahun
yang ke 65 kepada parti UMNO

11 mei 1946 umno ditubuhkan dengan president
yang pertama Dato Onn Jaafar....
dan sekarang UMNO dipimpin oleh Datuk seri Najib
Tun Razak. untuk rekod hanya Dato Onn Jaafar sahaja'
president UMNO yg tidak menjadi Perdana Menteri negara
kita...(dato Onn hanya pernah menjadi MB johor sahaja)

Selamat Ulangtahun....yg ke- 65

p/s: UMNO juga dikenali dengan nama
PERKEMBAR

May 9, 2011

post war...nothing els matter


menang kalah adat permainan....
kali ini giliran chelsea pula yang kalah
apa nak wat memang musim ini
tiada rezeki untuk chelsea...

sekarang bolehla merancang untuk musim
depan...kena fokus untuk musim baru nanti.
jangan jadi kelam kabut macam musim ini.
kalau ada player utama x leh main..pastikan
penggantinya juga dlm keadaan terbaik
barulah pasukan tidak goyah...

apa2 pun good luck utk chelsea...

p/s: game malam tadi sebenarnya takla teruk
sgt pun...puncanya gol awal. dan kegagalan
ashley cole mengekang valencia adalah
punca segala-galanya....

May 5, 2011

debaranya........


debaran ahad ini...mari kita lihat siapa yang kena...
harap2nya team biru boleh menang...

ramalan...aku
chelsea 3
mkayu  1

p/s: the coolest team chelsea

May 4, 2011

S.N ke 11


Tahniah kepada penerima anugerah Sasterawan Negara
yang ke 11.Datuk Dr. Ahmad Kamal Abdullah (kemala)
tahniah dr.......


kena cari buku datuk S.N yg ke 11 ni
sebab tak penah baca rasanya...
terasa banyak lagi buku2 yg tidak dibaca


tahniah...negara kita tidak kurang hebatnya
kita yang kena pandai mencarinya....

April 26, 2011

buruh....


1 mei menjelang tiba...satu dunia menyambutnya....
apakah nasib pekerja dinegara kita terbela?
sukar utk diteka...pelbagai jawapan boleh dirangka
kata org tepuk dada tanya selera...

MTUC.......badan pekerja...
CUEPACS ...badan pekerja

sama2 membela dan menjuarai golongan
buruh ini.......moga2 hendaknya
TEMA hari pekerja tahun ini apa? siapa tahu.....
(aku tahu la saje je,asyik2 tarnfomer je)

p/s: kat negara luar kuasa buruh sgt kuat
sehingga boleh menubuhkan parti politik
sehinga berjaya memimpin negara..negara kita?
slow sikit kot........

April 24, 2011

blog kita...tanggungjawab kita



berjalan2 diblog org (blog cik epal) terlihat ada perkara yg menarik
iaitu Vlog...a.k.a video blog. satu pembaharuan untuk2 bloger2 sosial.

dengar cerita ada persidangan bloger2 asia dikuala lumpur..(weekend)
dan PM sendiri telah meluangkan masanya untuk hadir dlm persidangan
tersebut... kebanyakkan bloger2 utama telah hadir dlm persidangan tersebut.
macam mana kita hendak mentafsirkan siapakah bloger2 utama tersebut..?
apa yg pasti bloger yang sering mencoretkan tetang isu politik dilihat lebih
berpengaruh dan biasanya mereka ini dilihat dlm kategori bloger2 yg utama.

bloger sosial atau personal blog dilihat hanya menulis tentang perkara2
yang biasa ..kata org tiada umpp atau mampu utk menggegarkan massa.
namun blog2 sosial kadang2 amat menarik utk dibaca kerana maklumat
atau isinya tidak memeningkan kepala..just read for personal information...
berbanding dengan blog2 politik........

aku..tak kisah mana2 blog pun aku baca....kata org membaca boleh
mengembara tanpa perlu berjalan....cool.
walau apa pun jenis blog anda ...tanggungjawab itu perlu ada' kepada
setiap orang.....kata org berani tulis berani kena kritik...

p/s: suasana semakin terbuka...dengan ruang maya
yg tiada sempadan ini....

April 20, 2011

pesta ....jom


pesta buku antarabangsa akan kembali lagi
di PWTC....pada 22/4/2011 sehingga 1 /5/2011
kepada kaki2 buku bolehla berkunjung kesana...
bukanya apa..masa ni la nak dapat buku dengan
harga yang rendah.....tak percaya ? cuba pergi kedai
buku yg ada sekarang kemudian bandingkan harga kat
PWTC nanti....sure murah la........

saban tahun penganjuran sebegini dilakukan dengan
harapan minat dan kadar pembacaan rakyat Malaysia
akan terus meningkat setara dengan negara maju yang lain.
tetapi kita kadang2 lupa ..selain meningkatkan kadar pembacaan
kita kena juga meningkatkan jumlah penulis penulis yang berkualiti..
tidaklah nanti hanya buku dari luar negara yang akan membanjiri
pasaran negara kita....

teringat kata Dato S.N yang ke 10
pembinaan mana2 tamadun didunia selalunya dimulakan atau
digerakkan oleh penulisan2 yg berilmiah dlm proses pembinaan
sesebuahTamadun itu.....mari kita renungkan....
apa2 pun ...selamat berpesta buku ya semua.....

p/s: nak pegi ngan sape...ya?

April 17, 2011

CUN........nya


last cite melayu yg aku tengok hikayat merong mahawangsa..
minggu sebab boring pegi juga la tengok cite melayu..(sebab cite
hollywood x de yg best ) CUN...

kadang2 bosan sbbnya kata org dah boleh dijangkan ceritanya
bermula dan akan berahkir macam mana....dah boleh agak ..
satu lagi...zaman la ni...alahai jurang kampung ngan bandar
rasanya semakin menipis...so mcm x logik je..pada pendapat
aku la........apa2 pun lain org lain citarasanya....

nasib baik maya karin memang cun..........kalau tak
lagi kurang markah cerita ini.....

ada satu yg menarik perhatian ialah dengan lakonan....(x tahu nama pelakonya) wataknya
yg lurus bendul...superb dlm menjiwai watak sebegitu pandai dia melakonkannya...

p/s: sorry cerita pasal flim pulak...hehehehe

April 13, 2011

PRN 2011


hari ni x nak cite bola..cite politik sikit...

kempen sedang hangat sekarang untuk pilihanraya negeri sarawak
kali ke 10(PRN) ini. cabaran sengit buat julung2 kalinya kepada
pihak BN...pakatan rakyat selepas tsunami 2008 cuba membawa
ombak ke negeri sarawak...natijah atau hasilnya nanti semuanya
akan diketahui pada 16 april nanti..........

apa yg menarik perhatian, bicara kempen yg digunakan oleh pihak
pakatan rakyat ialah membandingkan pemerintah ketua menteri
sarawak dengan mantan presiden mesir... mungkin disebabkan
 kedua duanya sudah memerintah selama 30 tahun...hinggakan
ada bahan kempen menyebut 1 undi untuk BN= 1 undi untuk Taib...
ini menjadikan kempen pakatan rakyat mendapat sambutan luar biasa...
untuk rekod.....pembangkang sebelum ini tidak kuat di sarawak..

BN kena membuat sesuatu untuk mematahkan hujah 1 undi BN = 1 undi taib
caranya tidak dapat tidak...sebelum 16 hb april ini Taib hendaklah mengumumkan
tarikh perletakan jawatan serta menamakan penggantinya...dengan ini mood
pengundian akan datang kembali kepada BN...percayalah ini satu satunya
strategi yg terbaik...pada pandangan aku la..........

apa2 pun kita semua kena tunggu 16 april nanti..........adakah ombak
tsunami mampu menggegarkan bumi kenyalang....

p/s: menang kalah adat la...yg penting
cara untuk menang dan menguruskan kemenangan

April 6, 2011

suku....



lama tidak cerita pasal bola dalam blog ni...
malam peringkat quarter final uefa champion league..
macam biasa la ...mesti sokong chelsea....

lawan chelsea mlm ni dari EPL juga...Mkayu..
tahun ni team ni hanya baru bertemu sekali dan chelsea
menang...tapi kali ini dlm pertandingan yg berbeza...

serius chelsea memang boleh menang..tiada keraguan..
fokus..dibahagian tengah dan tajamkan sikit lagi serangan
malam ni game milik chelsea......

hari ni nak jadi tok nujum lak......tilik punya tilik
2-0 chelsea will beat mkayu this morning........
PERCAYA LA 

April 3, 2011

ge ge ge











p/s: tiada tajuk just pic sahaja

April 1, 2011

panahan itu



dari ledakan tsunami menjalar kepada radiasi nuklear
dari ledakan teknologi kepada video hitam putih..
dari ledakan PRN 10 menjelma hantu jembalang
dari ledakan lynas menjadi janji MB

semua ini dunia sekarang............
2011...ya sudah hampir 2012...
apa ...ramalan itu? tidak ,biasa2 sahaja
semua ini dunia sekarang....

merong mahawangsa.. dot dot dot dlm botol
ratu the movie menjadi bualan..
walaupun pelik tapi jadi tayangan
hendak percaya tidak.....baik dilayan

april sudah menjelma.........
sedar tidak sedar 4 purnama berlalu
keadaan masih sama.....seperti dulu
GTP, 1 malaysia, NKRA, NKEA
TERAJU, PEMANDU, rumah pertama,
semuanya warna-warna dalam kilauan.

p/s: lama tak update blog..susah betul
nak menulis sekarang ni......mcm2 ada

March 23, 2011

PRN ke 10


DUN negeri sarawak telah dibubarkan...
maknanya dlm tempoh 60 hari SPR mesti
mengadakan pilihanraya raya negeri yg ke 10

ikut rekod BN sarawak tidak pernah gagal
memperolehi 2/3 kerusi dlm pilihanraya
negeri(PRN)...so PRN ke 10ni rasanya keputusannya
sama sahaja....... PR mungkin boleh menambah 1 atau 2
kerusi sahaja......tsunami 2008 mungkin sudah reda
ombaknya, sukar untuk sampai ke sarawak.........

kat semananjung pula ada citer lain pulak sekarang ni.
cite lucah je......pelik aku, tak abis2............

P/s: dengar cite spr akan bermesyuarat hari
ini untuk menentukan tarikh PRN tunggu la
berita ....

March 20, 2011

muamar.................beralah la


di mesir barat tidak masuk campur urusan dalaman rakyat mesir..
tetapi kenapa barat melalui UN masuk campur dalam urusan 
dilibya....? jawapnya ialah MINYAK. dimesir tiada minyak
tetapi dilibya mempunyai minyak yg banyak.........

ini semua dunia.......kasihan rakyat libya..
masuk mulut naga keluar juga masuk mulut harimau
liga arab atau oic kena buat sesuatu
takkan nak tengok sahaja...........

lemahnya umah islam sekarang ni...
dimalaysia jangan la kita perasan kita kuat 
sangat....sebab kita tidak pernah diuji 
dengan senjata oleh negara lain....
(lepas ni beli senjata yg elok2 la)
termanggu seketika....jika tomhwak
dilancarkan  ke TUDM sg besi...
apa caranya nak menghalangnya.........?
harap2 our ganeral bersiap sedia dgn pelbagai
situasi............(tak mustahil satu hari kita kena gak)
mampu ke kita menghadapinya?

p/s: peluru tidak bermata rakyat libya juga
yg sengsara

March 17, 2011

nuke dan kita


malaysia dan tenaga nuklear...hmmm
cita2 dan vision kerajaan kita
untuk memajukan tenaga alternatif ini
boleh difahami.....jika tun dengan industri
keluli sebagai remark negara maju mungkin
pentadbiran sekarang melihat dengan adanya
tenaga nuke ini malaysia boleh dikategori sbg
negara maju kelak....................

isunya.....perkembangan semasa yang menunjukkan
betapa bahayanya tenaga ini memang tidak dpt disangkal
lagi.....tertanya-tanya apakah kita perlu bekorban untuk
merealisasikan cita2 ini.....dan apakah perlu pengorbanan
ini? ada pendapat mengatakan tiada bala mengapa dicari
bahana...ada juga berpendapat sumber bahaya boleh
menjadi kuasa......

apa2 pun sama2 kita mendoakan hasil
yang terbaik untuk negara kita

p/s:dengar cite tak muktamad lagi

March 10, 2011

hikayat dulu-dulu


kita terpaksa mengakuinya bahawa bangsa kita
kekurangan karya karya agong(zaman dulu)
untuk dijadikan rujukkan atau utk dipentaskan dlm
bentuk teater, drama, atau filem....

semasa zaman kegemilangan studio jalan ampas...
banyak filem2 hikayat telah berjaya difilemkan
tapi kebanyakanya hanyalah dari sumber
buku sejarah melayu a.k.a sulalatus salatin
ataupun dari teks hikayat hang tuah...sahaja.
hikayat merong mahawangsa walaupun karya klasik besar
tetapi setelah hampir beberapa kurun, pd tahun ini
 barulah kita rakyat Malaysia mampu mengadaptasikan
 kisah klasik ini...namun utk berlaku adil ..
cerita tentang raja bersiong yg pernah
difilemkan merupakan sebahagian dari epik hikayat
merong mahawangsa.(lupa tahun berapa filem ini diterbitkan)

Tahniah kepada KRU kerana berjaya mefilemkan epik klasik
ini...cerita ini pada dasarnya mengadaptasikan terus dari hikayat
merong mahawangsa.

apa lagi hari minggu ni mari kita semua tengok cerita
MERONG MAHAWANGSA.....

p/s: siapa pernah baca hikayat merong mahawangsa
ini dalam bentuk buku? aku percaya mesti ramai
yg tak pernah...(aku pun sama)

March 2, 2011

heheheeheh



pembayaran saman dilanjutkan sepuluh
hari lagi......
rakyat didahulukan.....

February 25, 2011

dua pesta



pesta jika dilakukan dalam jangkamasa yg tertentu (seperti setahun sekali)
amatlah menyeronokan.... tapi jika kerap pesta diadakan
makan keasyikan dan keterujaannya akan berkurangan dengan sendirinya...

tidak dapat tidak pesta pilihanraya kecil(PRK) kali ini semacam
sudah hilang kemeriahanya... MERLIMAU dan KERDAU.
bagi ahli2 politik,dan pencinta politik PRK adalah satu peluang
dan ruang untuk menonjolkan diri serta menggilap bakat kepimpinan
supaya dapat dilihat pucuk pimpinan masing2....
tetapi bagi rakyat kebanyakkan pula kekerapan PRK ini sudah
hilang serinya... buktinya peratusan keluar mengundi semakin
hari semakin menurun.....(betul ke?)

hakikat hampir 4 juta rakyat malaysia masih tidak mendaftar sebagai
pengundi bolehla dijadikan agenda bagi parti masing2. sebelum mereka
berseronok untuk berpilihanraya....jika peratusan rakyat yg mendaftar
sebagai pengundi tidak mencecah 50% dari keseluruhan rakyat yg layak...
di akhir nanti kemenangan sesebuah parti dilihat tidak begitu
 menyakinkan rakyat jelata(tiada iktiraf atau mandat yg kuat)
untuk makluman pilihanraya dimesir hanya 20% yg keluar mengundi...
lihatla apa yang terjadi kepada negara tersebut....akibat gagal
mendapat mandat yg jitu dari rakyatnya...

apa2 pun selamat bertanding kepada parti2 yg memasuki gelanggang kali ini
setiap rakyat di dua kawasan tersebut berhak mendapat wakil rakyat yg baru
selamat berkempen dan mengundi.....semua

p/s: pancing ikan lagi best dari pancing undi
setuju ke? hehehehehe

February 20, 2011

cerita


berangan nak tulis novel...
tapi dah 2 bulan x siap2 lagi....
memang susah nak menulis....
tergantung..........

rasanya bukan semua orang boleh
menulis,,,,, memang kena ada bakat
dan iltizam sahaja yg boleh
menulis..........

p/s: nak wat novel cinta..tapi tak reti la
hehehehh