September 3, 2009

ron 95 dan ron 97

aku sebenarnya kurang la
faham sangat ron ron nie....
entah la...tiba2 je kerajaan umum
ron 97 dijual dengan harga 2.05
dan ron 95 dijual dengan harga 1.80
seliter................
aku pun tertanya tanya....sebelum nie
aku guna minyak ron apa...........
ada member aku bagi tau...dulu kat pasaran
ada jual hanya ron 92 dan ron 97....
perasan tak hijau ke merah....merah tue ron 92 dan
hijau tue ron 97.....
maknanya sebelum nie aku guna ron 97 la.....
sebab rasanya tak penah isi pun minyak colour merah nie
tapi sekarang ron 97 telah menjadi bahan mewah...
golongan marhein cam aku hanya layak pakai
ron 95 sahaja.....heheheheh memangla minyak yang
murah akan jadi pilihan........
tapi ada juga aku terdengar suara2 sumbang
yang mengatakan ada sesetengah jenis kereta
tidak sesuai menggunakan ron 95 nie....
tapi nasib baik la..sbb kereta utama rakyat malaysia
proton ngan perodua telah disahkan sesuai menggunakan
minyak ron 95 nie.......kira ok la...................tu
honda civic type R telah dinasihatkan utk menggunakan
minyak ron 97 sahaja....begitu juga naza...khabarnya naza ria,
mitsubishi lancer pun sama..............ron 97
tapi tak tau la betul ke tak.......................
apa jenis ron pun harap2 lepas ni jangan la
naik minyak lagi.....heheehheh
tak duit ooooooooooooooooooooooo

9 comments:

miEz haNeM said...

salam:)

terima kaseh:)sebab komen:)

besi said...

hanem salam

eiza in the house.. said...

betul tu besi..eiza pun dok confiuse bila dia bg soalan cepu emas..nak hijua ke merah..pening pale..rupanya merah ron95 hijau ron97..btulkan?..

IT'S Me N.a.N.a said...

RON TUE PAK HARON KER? hak..hak..

ok, thanks for the info. Da tahu da kereta yang kita selalu bwk tue sesuai pakai ron aper..hihiee..

besi said...

eiza..la nie kat stesen minyak petronas semua ron 95..kalau yg lain tue dia ada label dah...


nana..pak haron mana nie...? ron mana2 pun tak pe..bezanya mahal ngan murah je...

sis_nita said...

urmmm..

yang baik semestinyerr yang mahal kan..

jadikkk kita guna ron 97 yerr..

besi said...

sis_nita..betul tue...tapi knp dulu ron 97 hanya rm1.85 la nie jadi rm 2.05 ...hheehehhehe

eddie dewanaga said...

dalam diam-diam kita kena goreng idup-idup...

besi said...

eddie...tak pe la bro..tak larat nak marah2 bulan puasa nie sabar je la