December 9, 2009

madu

sarang lebah tapi bukan dari pokok ketapang sbb dekat kg aku, sarang lebah boleh didapati dipokok kelapa sawit je madu lebah memang berkhasiat di malayasia madu lebah pokok ketapang sangat popular.... mempunyai reputasi yg tinggi dikalangan penggemar2 madu.. kenapa pokok ketapang? pokok ketapang disukai lebah2 utk membuat sarangnya kerana faktor ketinggian pokok tersebut.. dengan ketinggian pokok ketapang rasa selamat dari gangguan binatang lain maka ketinggian pokok ketapang satu kelebihan dari segi keselamatan kepada koloni lebah2 tersebut. namun, manusia punya cara walau setinggi manapun madu akan tetap dpt dicari... khasiat madu...rasanya semua org dah tahu.... rasanya manis dan semua org menyukainya... manis madu tidak seperti manis gula, manis madu tidak membawa penyakit. insyallah dpt menyembuhkan sesetengah jenis penyakit. p/s:dengar cerita ada madu yang pahit tapi bukan madu lebah....kalau pahit kenapa org gelar dia madu?

15 comments:

Miss Izah Mohamed said...

bg bagi lelaki manis bermadu.. haha

btoi2.. madu asli best mkn pagi2.. bgus utk kesihatan.. =)

besi said...

miss izah....kalau demam2 elok makan madu...

afsal_8281 said...

sama ngan jawapan miss izah

madu hanya manis pada org lelaki aja
lagi manis kalo dpt madu 4 sekaligus gamaknya
tp hakikatnya pahit nak berlaku adil pd empat2nya...

dan sah2 bagi perempuan madu tu pahit teramatlah pahit

tp madu lebah dipercayai banyak khasiatnya
dan madu yg itu mmg digilai ramai lah baik laki maupun perempuan
hehehe

LotsOfLove-Pearls said...

besi,
suka madu..
manis dan sedap..

*tak suka di sengat lebah..

besi said...

sal....madu lebah memang byk khasiat...madu lain tak nak komen


LOL....hehehe ya la kalau nak ambil
madu kat sarang lebah, kena sengat
mmg sakit....ehhehehehe

eddie dewanaga said...

antara makanan pengubat penyakit sejak Mesir purba.

kalau batuk, gua layan madu, kalau badan lemah, bancuh teh O letak madu...

besi said...

bro...cantik petua tue..leh wat jadi amalan nie

Vee Violet said...

Madu pahit bagi perempuan yang dimadukan... Manis bagi lelaki yang beristeri banyak... =)
Kampung kelahiran Vee pun ade kelapa sawit... Felda Bukit Goh Pahang... =)

besi said...

vee...dlm youtube tue juliana from penang? vee org penang ke org pahang?

vee...madu lebah banyak khasiatnya
madu yg lain tak nak komen

Vee Violet said...

Parents Vee berasal dari Penang. Vee lahir dekat Pahang tapi membesar dekat Penang... =) Sebetul2nya Vee asal dari Pahang tp dah biasa cakap dari Penang, dari Penang... hihihi

besi said...

vee...hmmm ic camtue rupanya

IT'S Me N.a.N.a said...

betul ker madu nie boleh menyembuhkan penyakit??

besi said...

nana...bukanya semua penyakit..tapi satu sumber yg menyihatkan...

misz benida said...

madu...manis..
hati2 dgn madu ye..hehe

besi said...

miez benida...kena hati2... ok jgn makan madu banyak2