December 23, 2009

merah

syafaq merah.... apakah maknanya....? zaman dahulu jam tiada...maka tanda2 sebeginilah yang menjadi petunjuk utk penentuan waktu sembahyang mahgrib.... mengikut kitab2 lama jika tanda syafaq merah ini sudah hilang maka menunjukkan sudah masuk waktu isyaq.....sbb itu kadang2 ada orang sembahyang isyaq cepat sedikit.... dia menggunakan hujah masuk waktu isyaq apabila syafaq merah sudah hilang dilangit.. zaman sekarang, para ulama kita, terutamanya ahli2 falaq telah menetapkan waktu sembahyang dengan mengambil kira anggaran paling lama dan paling kejap fenomena syafaq merah ini, sbb setiap hari waktu syafaq merah ini tidak tetap.... so ada kelebihan juga dengan menetapkan waktu isyaq... cuma kadang2 sesetengah orang mempunyai hal dan memaksa ianya sembahyang isyaq lebih awal lagi maka dengan menggunakan kaedah tanda syafaq merah ini. so isunya sekarang sah ke tak kalau orang menggunakan kaedah syafaq merah ini utk sembahyang isyaq atau mahgrib? sesiapa tahu boleh bagi tahu.......k p/s; pic ini aku tangkap masa ditengah highway suka tgk..malaysia negara suka hujan..so jarang sangat nak nampak syafaq merah ini...

6 comments:

mAxx said...

mlm td semayang maghrib kol bape? isyak kol bape?

hehe

besi said...

maxx...mahgrib la ni kul 7.11 dan isyaq kul 8.26...

Vee Violet said...

Vee pun nak tau jugak....

besi said...

vee...kena tanya ustaz la nampaknya
sbb kat blog tak de yg bagi jwpan pun

eiza in the house.. said...

cantik view tu besi..
x pasti...pasal tu kene tnya yg lagi mahir..

besi said...

eiza...betul tue, kena tanya ustaz nie