June 11, 2009

jerebu

dua tiga hari ni...cuaca panas semacam.....
kualiti udara pun tak menentu.....
jerebu telah menyerang negara kita...
pagi2 kalau pegi kerja nampak macam kabus
tapi yang sebenarnya itu adalah jerebu...........
fenomena EL-NINO dikatakan punca keributan
cuaca kita pada hari ini.........berjerebu semuanya..
hidung gatal... tekak kering....muka kalau sampai rumah
rasa ada benda melekat je.....itulah penangan jerebu.....
sampai otak kita pun leh jadi jerebu jugak....
senak, sesak dan rimas.....semoga fenomena ini
akan cepat berakhir..............
berhati2 semua............................

6 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

betul besi..
pepagi LOL keluar jerebu jek..
rasa risau..
mungkin memudaratkan kesihatan..
jgn nakal2 semua..

thanks info besi..

besi said...

LOL...hehehhe knp ada pesanan jgn nakal2 hehehehe

eddie dewanaga said...

gua minum ntah berapa botol air mineral tiap2 hari...

tekak kering beb. kat rumah masak air cerek besar, sejukkan dan simpan dlm ice box!!!

heaven!!!

besi said...

bro eddie...byk minum air, tapi lepas asyik nak terkencing je

Y E R N ain said...

semuanya berbalik kepada kita semua sebagai pengguna.
penyumbang peratus tertinggi yang menyebabkn jerebu adalah asap kenderaan ie ekzos, pembakaran terbuka,kilang blablabla.
selagi kita tidak mengurangkan penggunaan ini, semakin menjadi2 jerebu. kesedaran ini hanya timbul apabila efek yang serius berlaku pada kehidupan kita seharian.

haha.bm baku tu.

besi said...

yern ain nyatakan itu semuanya faktor2 peyumbang kepada jerebu....
ya manusialah yg boleh mengawalnya dan mengatasinya....sama2 kita k...