June 19, 2009

laskar pelangi

laskar pelangi sebuah filem keluaran
dari negara jiran....pada tahun 2008
aku baru sahaja berpeluang tengok citer nie,
itu pun melalui vcd sahaja...........
cerita ini mengenai tentang 10 orang
pelajar yang gigih dalam mencari
pendidikan.....bukan hanya 10 orang pelajar
tapi, kegigihan 3 orang guru yang tidak jemu
jemu mendidik anak bangsa....walaupun
diakhir cerita tinggal hanya seorang guru sahaja
tapi masih setia untuk mencurah ilmu....
latar cerita ini pada tahun 1970an....
dan suasana kampung yang sgt
indah dan menarik....lokasi cerita ini
disebuah pulau dalam daerah kepulauan
sumatera................
yang menarik perhatian aku..ialah bahasa2
percakapan mereka yang begitu mirip
dengan dialek orang2 KL.....dimalaysia...
mungkin sebab cerita ini di daerah kepulauan
sumatera...dimana bahasa melayunya hampir
sama dengan kita.....aku kalau citer tue dari pulau jawa
aku dah kurang faham...walaupun bahasa indonesia digunakan
tapi cara petuturan org jawa dengan org sumatera jauh berbeza
pada pendapat aku la.....
cuba la tengok cerita nie....menarik....
tak sama dengan drama2 indon yang ada'
kat astro aruna tue....heheheheh

11 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

salam besi..
laskar pelangi ea..?

kalau ader depan mata now, nak play jer..
hehe....

kalau LOL bicara dan org KL ni ikut loghat LOL, loghat akan menjadi seperti Indonesia dan LOL juga biacaranya seperti Indonesia..
hahaha..

sis_nita said...

wooo.. aderr citerr rupanya..

ingat lagu laskar pelangi tu.. santai jerr lagu tu kan..

Miss Izah Mohamed said...

yeke??
pukul bape cite ni..
nape laa asik xtau je..
maklum laa.. dah bape bulan xnengok tv.. hehhee

p/s i suke lg laskar pelangi jugak.. hehe

besi said...

LOL...dialek sabah ngan indon bunyi macam sama..tapi rasa2nya macam tak sama gak...


sis_nita...lagu tue...lagu tema filem nie la...


miss izah...bukan drama la...ini filem...kena tgk cd la..

eddie dewanaga said...

last sekali gua layan movie indon ialah 9 Naga... nanti gua bikin entry...


selamat berhujung minggu bro...

besi said...

bro...selamat berhujung minggu jugak.....

DrSam said...

sinopsis cerita yang baik. Masih belum ada peluang untuk menonton. TQ.

Miss Izah Mohamed said...

lorh.. silap pandang plak.. hehe
nant pegi kedai CD bru leh usha tu..
tp skrg xde mase lg.. uuh

u bg bape star??

besi said...

dr sam...kena tonton...best..


miss izah...4 bintang dari 5

a.b geldofg said...

sumatera di situlah tletak ksultanan melayu deli/riau......
bahasanya sama sprt kita
skrg melayunya hidup dipesisir pantai dan pulau
dan ada sebuah pulau yg myrakatnya bbahasa sama sprt org2 utara

besi said...

bro ab...sebab tue hanya org2 di pulau jawa sahaja yg suka sebut gayang malaysia....rasa aku sebelah sumatera kurang sikit kot....