May 7, 2009

gagal

kegagalan adalah satu penanda aras
atau petunjuk untuk sesuatu perkara yang
telah dilakukan.....disini merujuk kepada
hasil yang tidak diharapkan....itulah kegagalan..
pada penafsiran aku sendiri.........
kegagalan boleh berlaku didalam pelbagai aspek atau bentuk...
kegagalan yang ditetapkan amat mudah untuk diukur dengan
nombor atau bilangan sesuatu perkara.....contohnya perlawanan
bola sepak, markah peperiksaan, bilangan ADUN atau MP
didalam dewan dan pelbagai lagi la.....
kegagalan jenis ini, senang difahami oleh khalayak
kegagalan yang tidak ditetapkan amat sukar untuk dinilai
untuk menunjuk seseorang itu telah gagal atau pun tidak...
contohnya kegagalan menjadi warganegara yg baik, kegagalan
menjadi insan yang baik(sukar utk dinilai siapa yg baik) , kegagalan
dalam bercinta(boleh ke?), kegagalan dalam mewujudkan suasana
harmoni sesama manusia dan kegagalan dalam memenuhi KPI.....
sebab kegagalan jenis begini amat kompleks
dan sukar untuk diukur dan dinilai..........
hatta, kegagalan itu boleh menjadi sumber kekuatan dalaman(motivasi)
jika seseorang itu mengambil positive segala kelemahan itu....
kegagalan mampu menukar menjadi kepada sumber kekuatan kendiri...
p/s:kegagalan itu amat pahit,namun ia boleh menjadi
penawar dimasa akan datang........

22 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

jadikan kegagalan sebagai jambatan mencapai kejayaan masa akan dtg..

gagal sekali tidak bermakna gagal selamanya..

setiap kejayaan bermula dengan kegagalan..

Vee Violet said...

"hatta, kegagalan itu boleh menjadi sumber kekuatan dalaman(motivasi)
jika seseorang itu mengambil positive segala kelemahan itu....
kegagalan mampu menukar menjadi kepada sumber kekuatan kendiri..."
yes Vee setuju 100%...
anyway, Vee baru perasan, Baizura ni memang lawa lah...

eiza in the house.. said...

besi, klu gagal dlm cinta cm ner pulak..rulenya sama gak ker?

eddie dewanaga said...

gagal itu bukan bermakna hidup kita musnah... ia menunjukkan yang kita betul2 fighter, sanggup berdepan gagal menjadikan kita seorang pejuang.

gua penah gagal exam, berkasih, dan pernah sekali putus harap... tapi masih ada kawan2 yg berani tarik gua naik dari lembah kehancuran...

kawan2 sebegitu gua jadikan saudara, diorang sanggup mati untuk gua, gua akan terus hidup demi diorang.

untuk vee, fina dan eiza, gagal berkasih itu satu rahmat, kita bisa beroleh seseorang yg lebih menghargai kasih kita, jangan di sesalkan kegagalan itu.

untuk rakan2 chelsea,
gagal untuk final, jantung gua bagai di sentap pagi tadi... tapi sudah adat bertanding, gagal ini telah menguatkan lagi sokongan buat sang naga biru...

:)

besi said...

LOL....setuju dengan pandangan LOL


vee...hehehe baizura mmg lawa dah lama tau ...heheheh


eiza...susah utk mengukurnya..tak tau sgt pasal nie...kena tanya kwn2 yg arif....

besi said...

bro eddie....tq for your info...
gua semalam tak sedih sgt...sbb main ok...sudah adat...terima dengan tenang

shi3la said...

wehhh dah tau keputusann persidangan perakkk...

besi said...

shila....hehehehehe tunggu berita la, rasanya macam dah agak la...
betul la apa yg shila fikir tue

afsal_8281 said...

jap jap
apa kene mengene tajuk 'gagal' tu
dgn gmbo baizura tu eh??
juz asking

gagal...
ari tu kandas paper Perkhidmatan Awam sekali... he3X

gagal tak beerti hidup kita dah musnah kan...sekali gagal cuba lagi and never giv up ok!
bila gagal mmg akan terasa la kehampaan dan kekecewaan tp cpt2 kene bangun utk mencipta satu kejayaan...

juz my opinion jak..

besi said...

sal...baizura tu...pelakon pujaan itu je...buat penyeri entry...hheheheh

afsal_8281 said...

i see...
minat sungguh nampak eh
suka tgk dia berlakon dlm cinta medik tu berpasangan dgn zizan nin tu...sweet je

understand now..tq

afsal_8281 said...

besi..
perasan tak kita nye follower sama la 22:22

he3X...coincidence jek

besi said...

sal...heheheh 22=22 ya la sama...


sal...tapi sayang....baizura dah tak berlakon dah....

afsal_8281 said...

dah tak berlakon??
nape lak...dia da jd penyanyi da ke?
suara dia not bad la kan..

tp kan besi
me like more to almy nadia tau
cumil je dia tu...

besi said...

sal...baizura jugak yg cun..yg lain biasa2 je...heheheeh

ada drama dia ke sekarang nie?
tak de kan....tak berlakon la tu

Y E R N ain said...

cantik la gg baizura

besi said...

yern ain...iyo la tue...

afsal_8281 said...

tp kan besi
selawa2 si baizura tu msti lawa lagi awekmu kan??

ke si baizura ni awekmu?? dlm mimpi...he3X
kidding ok

a.b geldofg said...

kcntikkan dpt myejukkan kegagalan

Rejimen Bahaman said...

klau aku ckp aku ada no hp baizura kahar ni hang nak msg dia tak Yoep?

besi said...

sal....no komen..

bro ab....betul tue..heheheh


rejimen bahaman....kalau berani bagi la...tapi aku tau ckp je nie hehehehe

vidadarisakura said...

ko gagal kapel ngan baizura?
haha