November 10, 2009

APA TUE?

protokol...adalah satu istilah yg merujuk kepada tatacara, adab dan mungkin juga disebut sebagai aturan dalam sesuatu majlis atau pun kehidupan harian kita... contoh jelas protokol ini dipraktikkan di istana, mahkamah, majlis2 rasmi kerajaan, swasta dan seumpamanya....... orang yang tidak mengikut protokol tidakla menjadi kesalahan besar tapi akan dilihat kurang adab sahaja....... namun dalam masyarakat yg semakin terbuka ini elokla dibuang protokol2 yang dilihat sebagai undemocratic, menekan dan seumpamanya dlm sistem masyarakat kita....... sebab dlm zaman siber ini...contohnya org berbicara dlm dunia maya protokol2 ini hampir dikatakan tiada langsung semuanya sama sahaja.......so protokol tidak relevan dlm dunia siber......... persoalan protokol ini perlu atau tidak? mudah sahaja.. amal lah protokol jika masyarakat atau budaya memerlukannya....dan tak payah amalkan jika masyarakat sudah menyampah dengan protokol2 yg pelik siapa yg tentukan protokol ini? masyarakat la........ p/s: dlm majlis merisik anak dara protokol kena ada kalau tak tak dapat la.....ehheheheheeh

11 comments:

LotsOfLove-Pearls said...

besi,
kena hafal pantun sebagai pembuka bicara. sebagai memenuhi protokol dalam risik merisik.

protokol dah tenggelam dengan kemodenan yg ada sekarang.

besi said...

LOL....hehehehe no komen, tak tau la ada lagi tak sekarang nie

Yern Ain said...

nnt encik besi bole la teruskan protokol pantun-memantun. ;p

vidadarisakura said...

depend la kena ada ka nda.hee

besi said...

yern ain...hehehehe..payah sbb org sekarang dah tak pandai pantun..


vivi...betul tue depend..pada keadaan..

IT'S Me N.a.N.a said...

meminang?hihihiee...


**tiba2 rasa mcm tergatal pulak baca pasal bab2 meminang nie..hahaha..

besi said...

nana...pasal meminang bwh sekali tulis...pasal protokol yg panjang tau...

Vee Violet said...

Bagi Vee, protokol tu ibarat pakaian (Vee kan fashion designer wannabe... hihihi)...
Kalau ke kenduri kahwin takkan nak pakai bikini...
kalau ke pantai, takkan nak pakai baju berperang untuk berenang...
so, protokol itu satu benda yang perlu ada pada setiap orang dan perlu digunakan pada keadaan yang sesuai... bukan pada setiap masa...

besi said...

vee...setuju dengan hujah vee..
cekap la vee nie..

LotsOfLove-Pearls said...

kurang or tak de langsung kot..

besi said...

LOL...mungkin sebelah selatan semenanjung ada lagi kot...
sbb aku belah utara mmg payah ada tradisi camtue...