July 30, 2009

malam jumaat

hari ini hari khamis.....
selepas waktu magrib nanti....
lebih dikenali dengan malam jumaat...
kalau mengikut takwim islam...selepas waktu magrib
maknanya masuk ke hari seterusnya...
tapi berbeza dengan pengiraan moden...
yang menetapkan selepas pukul 12 tgh mlm
baru masuk hari berikutnya......
info ini rasanya semua org dah tahu....
masa kecil2 dulu..waktu kanak2 sering dimomokan
bahawa malam jumaat.....banyak hantu2 akan
berkeliaran...ini kerana roh2 si mati akan pulang
ke rumah keluarganya.....ini yg sering menghantui
zaman kanak2 dulu.......
tapi..bila besar sikit....lama2 aku dapat mengetahui
kenapa org2 dulu suruh budak2 tido cepat bila mlm jumaat
dan memomokan dengan cerita hantu....
sebabnya...rasanya korang yg baca blog ni pun faham kan....
hehehehehe
selamat mlm jumaat semua..........
p/s...mlm nie cerita KELIWON...mesti budak2
lepas tgk cite tue tido cepat la

25 comments:

eiza in the house.. said...

hehehe..jom besi mlm jumaat..=)
.
.
.
.
.
kita tgk citer keliwon aje..
jgn slh faham..;)

besi said...

eiza...cerita keliwon..kadang2 best juga tgk hantu2 melayu nie

KUNTONG said...

saya pun tak berapa faham tentang istemewa malam Jumaat. Nak tanya eiza le....apa ya...

afsal_8281 said...

malam jemaat
manfaatkanlah sebaik2nya

malam jemaat
malam 'membunuh setan'
bg yg dah kawin je ye
hiii3X

besi said...

sal....kalau malam jumaat keliwon camne lak? hehehehe

eiza in the house.. said...

pakcik kuntong..ada ke tnya kat eiza...mana lah eiza tau...eiza tau tgk citer keliwon jerk..=)

setuju tak besi?..he3

sis_nita said...

huhu!

nnti kan..

insyaallah kalo ko dah kawen..

pastu..

insyaallah ko aderr anak..

ko jgn lak momok2kan anak2 ko yerr besi.. hehehe!

besi said...

sis_nita....iyo la..

eddie dewanaga said...

selepas azam maghrib hingga sebelum azan subuh merupakan waktu 'outing' entiti paranormal.

jadi, kejadian 'penampakan' lembaga yg dikatakan pocong tepi pokok pisang sewaktu gua enak menonton buletin utama di sebuah warung pada 2006 bukanlah satu kesilapan minda, kerana ia berlaku disaksikan 2 lagi rakan satu ofis.

besi said...

bro eddie...penah jumpa group keliwon ke? seram tak>?

¤(`×[¤_My4_¤]×´)¤ said...

Besi,
kemomokan..sedap ayat tuh...hua hua..anyway...malam jumaat ni kan malam membunuh seton...betui la kak sal ckp tuh...anyway..bersihkan lah diri anda di hari jumaat jugak...satu lagi..fakta yang setiap malam jumaat amalam pahala mingguan dia angkat tu betul ker?? err err...almaklumlah mya masih jahil...

¤(`×[¤_My4_¤]×´)¤ said...

haih Eddie,
jangan la lu merepek sal entiti paranormal tuh...trase tau..uhuk uhukk terbatok plak lagip.. :P
[mya seorang paranormal]

besi said...

mya..malam membunoh setan..kalau banyak amalan mmg la banyak dpt pahala..insyallah

Yern Ain said...
This comment has been removed by the author.
Yern Ain said...

hahahaha..

a'ah la. aftr bc entry ni baru sedar..

DrSam said...

kalau tiap-tiap hari, macam hari jumaat bagus juga bro.

afsal_8281 said...

nak jadikan tiap malam adalah malam jemaat pun ok gak
hii3X

LotsOfLove-Pearls said...

popularnyer keliwon...
huhu....

seram jer..
hantu pulang ker umah keluarga masing2...

aiseh....

takut plak aku..

HAPPY FRIDAY BESI!

besi said...

yern ain...takkan dulu tak sedar ceh ceh ceh2

dr sam...hheheeh hari2 no komen

sal....sama cam dr sam..no komen heheehehhe

LOL...keliwon seram dia best..mlm jumaat keliwon hehehehe...
happy friday LOL...have nice day to you

eddie dewanaga said...

seram tu tak terasa sangat kerana masa tu gua cuma perasaan pokok pisang itu bagaikan mahu tumbang (bergerak ke hadapan)

sorang rakan berbisik supaya jgn tegur, selepas benda itu lenyap, baru tuan punya warung itu bercerita tentang kejadian yg sama berlaku beberapa kali. waktu itu baru dia bilang gua yg itu adalah hantu bungkus, lepas dia abis berbual, baru masing2 terasa sejuk yg amat... gua gigil jugak beb.

first time, tapi biarlah yg terakhir.

besi said...

bro eddie...seram gak kalau camtue

Anonymous said...

Jgn lupa esok,1ogos,..beramai2 kita berhimpun dan berarak ke istana negara..mansuhkn ISA..
Besi ada berani?come la...jantan la sikit..tunjukn yg mmg darah datuk maharajalela tu mengalir dlm diri org perak..

p/s;kalo takut, duk umah layan tv.

besi said...

anon.... sape nie...?
wait n see

Joe said...

anak2 aku yg selalu ingatkan.

ayah, malam ni malam jumaat. cerita keliwon kat tv :)

besi said...

bro joe...mmg cite keliwon budak takut...heheheh