January 20, 2010

cigar

rokok merujuk kepada tembakau yg digulungkan serta disaluti dengan kertas ataupun daun. cara penggunaannya adalah dibakar kemudian dihisap secara perlahan lahan. asapnya hendaklah dihembus keluar semula.....boleh melalui hidung atau mulut. rokok tradisional atau lebih dikenali sebagai rokok daun.. perbezaan rokok tradisi dgn yg dijual dipasaran sekarang adalah pembalut dan penapisnya(filter). rokok tradisi disaluti dgn daun(nipah) dan rokok sekarang pula dgn kertas(kertas khas). rokok tradisi tidak mempunyai filter tetapi rokok sekarang mempunyai filter. ciri2 fizikal tersebut yg membezakan kedua-dua jenis rokok ini. rasanya ikut pilihan masing2 la. entry ini bukan nak menggalakkan org hisap rokok...jgn salah faham........ hanya utk pengetahuan am sahaja...k merokok membahayakan kesihatan.... p/s: keretek tue rokok ke? siapa tahu?

7 comments:

kuntumz said...

tau yerk membahayakan kesihatan..tpiiii ko tak reti nk berhenti2 ngisapnya yer yop...
per yg sedap sgt kat rokok tu?

besi said...

kuntumz...tak dapat dijawab dgn kata2..itu je.jwpan aku

Vee Violet said...

keretek?
kerepek vee tahu lah... =)

besi said...

vee...hehehehe...kerepek pisang ngan ubi sedap...

LotsOfLove-Pearls said...

besi,
keretek?
huhu.. tak ariflah soal rokok.

..jangan merokok selalu.

eddie dewanaga said...

rokok keretek merujuk pada rokok berperisa macam gudang garam, djarum, sampoerna dan sewaktu dgn nya...


rokok yg biasa mcm dunhill, pall mall, benson dan lain2 dikelaskan sebagai rokok putih.


dari membalut nipah hingga gulun tembakau vanila, rokok tanpa filter lebih membunuh dari yg biasa. di ndonesia juga terdapat rokok gulung dari kulit jagung yg rasanya manis. hahaha... pengalaman muda2.

besi said...

LOL.....tak pe saje tanya je...


bro...wah lama berehat dari blog
welcome back.............
daun jagung? hmmm tak penah cuba nie