January 15, 2009

gula merah

aku tiba tiba teringat ngan gula merah...
lunch tadi aku...beli pengat pisang..
sedap tul......campuran gula merah
dia mmg pekat sedap arr...
kalau balik kampung mak aku suka masak
utk sarapan...cucur gula merah...huiiii power
sedap sgt rasanya.....
kat sini, aku tak penah jumpa lagi
pagi pagi orang jual kuih cam tue...
aku penah tanya kat akak2 opis
diorang tau ke cucur gula merah nie
ada setengah tau ada setengah tak...
aku mcm pelik sikit,
adakah cucur gula merah nie
org kampung aku je yg tau...
org tempat lain , rasanya cam tak de je
entah la....
gula merah sering dilupakan jika dibandingkan
ngan gula putih......

10 comments:

ab geldofg said...

dai org lupa sb duk sibuk sgt pulau brangan amerika

besi said...

hehehheeh...gula merah
made in malaysia....

~PakKaramu~ said...

salam ziarah

besi said...

salam...tuan

eliza said...

ckp pasal cucur...otomatik lapar plk perut aku ni..hehe

cucur gula merah tu rupa dia mcmna?

besi said...

cucur tue..calour brown pekat sikit
yg sedap tue..gula merah yg cair tu.....
meleleh la....

eliza said...

owhh.. tau2..mcm penah mkn tp nda tau nma dia apa...heheh mkn pandai.

besi said...

hhehehehhe
kamu tak nak cuba buat ke?

DrSam said...

dulu kat kampung selalu sangat tengok orang panjang kelapa ambil nira dan proses jadi gula merah (kita panggil "nisan" = manisan). skrg dah tade dah.

besi said...

camtue...rupanya