January 20, 2009

teka teki

pada zaman dahulu, ada sebuah kerajaan di negeri tengah angin...
raja yang memerintah amat adil dan saksama....
raja negeri itu telah dikurniakan 2 putera kembar...raja sangat gembira...
dengan kehadiran putera2 nya...
24 tahun sudah berlalu... raja negeri tengah angin pun sudah tua dan
sering gering.... baginda mula memikirkan untuk melantik salah seorang
putera baginda untuk menjadi raja negeri ini kelak....
masalahnya...kedua dua putera baginda masing2 berminat untuk menjadi raja..
raja negeri tengah angin...dalam kebuntuan kerana risau perebutan kuasa
antara kedua dua puteranya akan membawa kehancuran kepada negeri...
baginda merujuk perkara penting ini kepada dato2 menteri... dato bendahara
telah mencadangkan supaya diadakan pertandingan lumba kuda diantara
kedua dua putera baginda...mesyuarat telah bersetuju dengan cadangan
tersebut...
kedua dua putera tersebut masing2 membuat persiapan untuk perlumbaan
yang bakal menentukan kedudukan mereka kelak... putera A telah memesan kuda
dari arab...terkenal dengan kelajuanya.. putera B juga memesan kuda dari portugal
juga terkenal dengan kelajuanya....
tiba pada hari pertandingan..raja negeri tengah angin telah mengumumkan
satu syarat pertandingan yang amat luar biasa...sehingga kedua dua putera baginda
terpinga pinga dan merasa kecewa....
raja negeri tengah angin bertitah...kuda siapa yang kalah dlm pertandingan ini
maka dialah yang akan menaiki tahta......
soalanya....bagaimana kedua dua putera ini dpt menjadi raja..dengan syarat yg begini..
perlumbaanya mesti diteruskan...rakyat jelata semua sudah berkumpul..ingin melihat
raja baru meraka....
cuba la selesaikan masalah kedua dua putera raja ini...
kerana mereka masih digarisan permulaan tanpa memulakan
pertandingan.....
p/s gambar tak de kena mengena dengan teka teki ini......

10 comments:

vidadarisakura said...

putera 1 telah merasuah adik beliau dengan gambarajah perempuan d atas..haha

besi said...

hehehhe
tak leh la main rasuah

Miss Izah Mohamed said...

xtau laa weh..
xdapek nak piki.. aduyai

besi said...

ala miss izah..jawabla
jgn la malu2...tak pe jwb je

ab geldofg said...

*test* msg ni aku test hantar pakai hp...test test....acu try cuba test test...heheheheh

besi said...

?

Tora Aman said...

aku tau...mereka bertukar kuda..kan?kan?kan?

besi said...

tora aman lah orangnya....

vidadarisakura said...

mana jawapan???
aish..

besi said...

vi...putera A naik kuda putera B
baru la boleh race...
sbb raja kata kuda siapa yg kalah
baru leh jadi raja...
betul tak?